یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
انتشار «سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی» برای دانشجویان رشته جغرافیا

«سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی» تالیف پال بولستاد با ترجمه حمیدرضا جعفری در 15 فصل برای ارایه مطالب درسی GIS در طول یک ترم (15 هفته) در سطح دانشگاه تدوین شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی» تالیف پال بولستاد با ترجمه حمیدرضا جعفری، استاد دانشگاه تهران در 15 فصل از سوی انتشارات دانشگاه تهران راهی بازار کتاب شد. 

در «مقدمه» کتاب به‌قلم مترجم نوشته شده است: «این کتاب معرف یک نگرش عمیق نسبت به تئوری و کاربرد GIS است و به‌عنوان یک کتاب درسی در سطوح مختلف و همچنین به‌عنوان مرجعی برای کاربران و استفاده‌کنندگان از GIS است. در این کتاب تعادل لازم بین مباحث تئوری و کاربردی برقرار گردیده است به‌طوری که دانشجویان و محققان می‌توانند دانش GIS خود را در حل مسایل واقعی جهان به کار برند. مطالب گسترده‌ای از قبیل ارایه نقشه، آنالیزهای مکانی، داده‌های تصویری، GPS، داده‌های رقومی، سیستم‌های پایگاه داده‌ها در GIS، آنالیزهای رستری، مدلسازی زمین و غیره در این کتاب ارایه گردیده است.»

فصل نخست کتاب به «معرفی سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی» اختصاص دارد و در مقدمه نوشته شده است: «سیستم اطلاعات جغرافیایی ابزاری برای ساختن و به‌کار بردن اطلاعات مکانی است. سیستم رایانه‌محور به‌منظور جمع‌آوری، نگهداری، ‌ذخیره، تجزیه و تحلیل،‌ خروجی و توزیع داده‌ها و اطلاعات مکانی توصیفی است.» این فصل همچنین پیشینه GIS را بیان می‌کند. 

فصل دوم کتاب با عنوان «مدل داده‌ها» علاوه‌بر ارایه اطلاعات پایه‌ای، راه‌هایی برای مفهومی کردن عوارض مکانی و نشان دادن آن‌ها به‌صورت عوارض مکانی در رایانه را شرح داده است. «ژئودزی (علم مساحی)، مختصات جغرافیایی، سیستم‌های مختصات» عنوان فصل سوم کتاب به‌شمار می‌رود و اطلاعات توصیفی پایه را درباره هماهنگی‌ها و بیت‌های هماهنگ‌کننده به‌دست می‌دهد و تبدیل‌کننده‌هایی برای تغییر اندازه‌ها و هماهنگی‌های لازم در GIS معرفی کرده است.
 
فصل چهارم کتاب به «منابع داده‌ها و ورود داده‌ها» اختصاص دارد و فصل پنجم نیز با عنوان «سیستم موقعیت‌یاب جهانی» GIS را شرح داده است. فصل ششم با نام «تصاویر هوایی و ماهواره‌ای» جمع‌آوری اطلاعات اصلی را یکی از بزرگترین و مهم‌ترین کارهای بنیادی GISمعرفی کرده و اطلاعات مکانی جمع‌آوری شده و ورود داده‌ها را شرح می‌دهد. فصل هفتم نیز با نام «داده‌های رقومی» توصیف مختصری از اطلاعات منابع محل داده‌های دیجیتالی به‌شمار می‌رود که فرمت آن‌ها در آمریکا موجود است. 

فصل «ویژگی داده‌ها و جدول‌ها» بر داده‌ها و جدول‌های خاص، طراحی بانک اطلاعات و تجزیه و تحلیل با استفاده از داده‌ها تمرکز دارد. فصل‌های «تحلیل داده‌های مکانی (فضایی)»، «مباحثی در تجزیه و تحلیل رستری»، «تجزیه و تحلیل عوارض زمین» و «تخمین مکانی (فضایی): درونیابی، پیش‌بینی و توصیف ناحیه مرکزی» تجزیه و تحلیل‌های پایه فضایی را که دربرگیرنده نزدیکی، گنجایش (شمول)، پوشش و ترکیب داده‌ها برای مدل‌های اصلی استفاده شده در GIS است، بیان کرده و مدل‌های موقت فضایی را توصیف می‌کند. 

فصل سیزدهم نیز با عنوان «مدل‌های مکانی (فضایی) و مدل‌سازی» روش‌های مختلف برای پیش‌بینی‌های فضایی و الحاقی را توصیف کرده است. فصل «استاندارهای داده‌ها و کیفیت داده‌ها» چگونگی دستیابی و ثبت داده‌های فضایی را توضیح می‌دهد و فصل پایانی کتاب با عنوان «توسعه‌های جدید در سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی» برخی اندیشه‌ها در شرایط فعلی و آینده را بیان کرده است.

چاپ نخست «سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی» تالیف «پال بولستاد» با ترجمه حمیدرضا جعفری در 702 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 28 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها