سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
تصویر واقعی از سازمان مجاهدین خلق ارایه شد

«عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین» عنوان کتابی است که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این اثر تصویری واقعی از سازمان مجاهدین خلق را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تشکیلاتی که به نام سازمان مجاهدین خلق در اواسط دهه چهل و همزمان با رواج جنبش‌های مبارزاتی چریکی در جهان و ایران اعلام موجودیت کرد،نه تنها نتوانست گوشه‌ای از آرمان‌های خود را محقق کند، بلکه معدود داشته‌های عقیدتی خویش را نیز از دست داد. 

سازمان مجاهدین خلق از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تغییرات عظیمی را در همه عرصه‌ها شاهد بوده، اما در یک عرصه مواضع خود را ثابت نگه داشت و آن چیزی جز ضدیت با حکومت اسلامی و نهاد ولایت فقیه نیست.

پس از پیروزی انقلاب و بعد از آن‌که تلاش‌های سازمان در قبضه قدرت به نتیجه نرسید، سران سازمان خود را در مقابل مردم و نظام برآمده از رای آن‌ها قرار دادند و با قتل‌ و ترور و ارعاب مردم بی‌گناه دست به انتقام از آن‌ها زدند.

همزمان با جنایات روزافزون سازمان مجاهدین خلق، رژیم بعث که از تحمیل جنگ به ایران برای ضربه‌زدن به نظام اسلامی، طرفی نبسته‌بود، تجاوزات خود را به مرزهای جنوبی و غربی  ایران افزایش داد تا بتواند در مذاکرات صلح، به اصطلاح دست بالا را از آن خود کند.

علاوه بر آن، منافقین و صدام که پس از سال‌ها جنگ نتوانسته بودند ذره‌ای از اهداف خود را در راستای براندازی نظام مردمی جمهوری اسلامی محقق کنند، به عنوان آخرین تیر ترکش خود، نقشه حمله همه‌جانبه  به ایران را با پشتیبانی آمریکا و دیگر کشورهای مخالف ایران طراحی و اجرا کردند. اما پاسخ ناگهانی و کوبنده رزمندگان اسلام به متجاوزان همه معادلات آن‌ها را برهم ریخت. این پاسخ تاریخی که «عملیات مرصاد» نام داشت، نه تنها تروریستهای منافقین را به مرز نیستی کشاند، بلکه صدام را در تحقق اهداف بلندپروازانه خود در چگونگی پایان جنگ ناکام گذاشت.

کتاب «عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین» تصویر واقعی از آغاز تا به امروز سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ارایه و سرنوشت  آن‌ها را در عملیات مرصاد بررسی می‌کند.

بخش نخست این اثر در قالب دو فصل به ماجراهای شگفت‌انگیز و پر فراز و نشیب در سرشت و سرنوشت سازمان مجاهدین خلق می‌پردازد؛ در فصل نخست که به مقطع پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد، زمینه‌های شکل‌گیری، تاسیس، چرخش به سمت مارکسیسم و ضربات رژیم ستمشاهی بر پیکر سازمان مجاهدین بازکاوی شده است.

در فصل دوم، سیر حوادث سازمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بازه زمانی 1357 تا 1390 از جمله خروج بر نظام جمهوری اسلامی، سیل ترورها و شکنجه‌ها، هم‌عهدی با صدام در جنگ علیه وطن، وقایع سال‌های رکود نسبی سازمان پس از عملیات مرصاد، نقش سازمان در فتنه 1388 و اوضاع امروز سازمان مورد پژوهش قرار می‌گیرد.

بخش دوم کتاب «عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین» به کالبدشکافی مبسوط عملیات مرصاد می‌پردازد و به زمینه‌ها و حوادث منتهی به این عملیات، هم‌سنگ با اصل عملیات اهمیت داده شده است. در فصل نخست این بخش، بسترهای شکل‌گیری عملیات مرصاد، در فصل دوم، تعامل عراق و منافقین در عملیات مرصاد و در فصل پایانی که قسمت اصلی این بخش را شامل می‌شود، سرنوشت تجاوز عراق و منافقین به کشور در قالب عملیات پیروزمند مرصاد را بررسی و به پیامدها و دستاوردهای این عملیات اشاره شده است.

«سازمان مجاهدین خلق از آغازین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقدهای بنیادین، تحریک آمیز و هتاکانه خود را آغاز کرد. سازمان به دنبال آن بود که خود را تنها گروه پیشرو و دارای صلاحیت برای حکومت معرفی کند و از آن‌جا که دستش از هر هنر و سابقه‌ای تهی بود برترین راه برای مطرح کردن خود را در سیاه‌نمایی یافت. سازمان با بزرگ‌نمایی مشکلات کشور از سویی اسلام ناب مورد تایید امام خمینی(ره) را ارتجاع نامیده و از سویی دیگر به دولت موقت، به خاطر مواضع لیبرالی‌اش می‌تاخت. جالب آن‌که در مقام ایجاب، خود شعارهای فمینیستی و لیبرالیستی را تکرار می‌نمود. همچنین سازمان، نظام را به سازشکاری در برابر آمریکا متهم می‌ساخت که تسخیر لانه جاسوسی این حربه تبلیغاتی را سلب نمود.» این جملات برگرفته از کتاب «عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین» است.

چاپ نخست کتاب «عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین» اثر محمدعلی صدر شیرازی با شمارگان دو هزار نسخه، 428 صفحه ، قیمت 135 هزار ریال در قطع وزیری از سوی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط