چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
مقاله‌هایی درباره رادیو و رسانه در «رادیو چیست؟» گردآمد

کتاب «رادیو چیست؟جامعه‌شناسی رادیو» به قلم حسن خجسته، استاد دانشکده صدا و سیما تالیف شد. این اثر علمی پژوهشی شامل 21 مقاله برگزیده در زمینه رسانه و رادیو است که از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر حسن خجسته در مقدمه درباره هدف تالیف کتاب «رادیو چیست؟ جامعه‌شناسی رادیو» نوشته است: «تدوین این کتاب با این هدف صورت گرفته است تا زمینه‌ای را برای مطالعه دانشجویان و علاقه‌مندان به رادیو فراهم آورده و آن‌ها را در کسب بینش جدید در مورد رادیو یاری کند. این اثر شامل 21 مقاله برگزیده از میان مجموعه مقالاتی است که قبلا در 5 کتاب با عناوین درآمدی بر جامعه‌شناسی رادیو، مطالعاتی جامعه‌شناختی درباره رادیو، تاملاتی جامعه‌شناختی درباره رادیو، جامعه‌شناسی رادیو و رسانه و رادیو، مدیریت و جامعه به همت دفتر پژوهش‌های رادیو منتشر و به طور محدود توزیع شده است.» 

مولف کتاب معتقد است که بررسی آثار موجود درباره رادیو حاکی از آن است که عمر مطالعات علمی و پژوهشی و انتشار کتاب‌های رادیویی یا ترجمه کتب خارجی در این حوزه در کشور ما بسیار کوتاه و اغلب مختص چند سال اخیر است. همچنین تولید و انباشت علم در حوزه رادیو محدود بوده، به گونه‌ای که خلاء آن علاوه بر مباحث نظری در مباحث فنی هم مشاهده می‌شود.

مقالات کتاب شامل دو نوع مطالعه است. دسته نخست مباحث نظری شامل نظریه‌های مطرح در رسانه و ارتباط آن با رادیو است، مانند تئوری تحلیل گفتمان در رادیو و تئوری وابستگی به رسانه‌ها و کاربرد آن در رادیو. این دسته از مطالعات بنیادین در همه علوم، زمینه‌ای برای بررسی کارآمدتر آن علم است.

مقالات دیگر به مطالعات کاربردی مربوط‌ می‌شود که در دو سطح صورت گرفته است. سطح نخست به بررسی تاثیر و نقش رادیو در سطوح کلان اجتماعی با موضوع‌هایی همچون موانع و محدودیت‌های کاربرد متعادل خوف و رجا در رادیو و تلویزیون و نقش برخی رادیوها در انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد. این دسته از مطالعات علاوه بر انتقال اطلاعات جدید درک بهتری از نقش‌ رادیو در جامعه به خواننده می‌دهد. 

سطح دوم این مطالعات نیز بررسی جامعه‌شناسی سازمانی رادیو با موضوع‌هایی نظیر تیپولوژی برنامه‌سازان و برنامه‌های رادیو بر اساس فرم، محتوا، متن و بینامتن در رادیو را شامل می‌شود.

به نظر مولف کتاب، انجام این دسته از پژوهش‌ها برای شناخت هر چه بیشتر رادیو ضروری است. الگو‌های سازمانی، نوع کار در رادیو و برون‌‌دا‌دهای این رسانه دارای ویژگی‌های خاصی است که آشنایی با آن‌ها علاوه بر دانش نظری نیاز به کسب تجربه‌های عملی دارد.

چاپ نخست کتاب «رادیو چیست؟ جامعه‌شناسی رادیو» تالیف حسن خجسته در 427 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 15 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها