شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
صلاحی: در عرصه مقاومت، پایداری و بیداری اسلامی کم‌کاری شده است

اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: در یک قضاوت کلی باید اعتراف کرد که در عرصه مقاومت، پایداری و بیداری اسلامی، هم کم‌کاری شده و هم آن‌چه که متناسب با شأن و منزلت مقاومت و بیداری اسلامی است، انجام نشده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، صلاحی در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: اگر بخواهیم منصفانه به مساله نگاه کنیم باید بگوییم كه طی چند سال اخیر در موضوع ادبیات و خاطرات دفاع مقدس تا حدودی پیشرفت داشته‌ایم و کم‌کم این موضوع توانسته جایگاه رفیع خود را به دست آورد. هر چند یکی از دلایل روند رو به رشد آن را باید به توجهات ویژه مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان به حوزه دفاع مقدس معطوف دانست. نظری که ایشان به کتاب‌هایی مانند «دا»، «بابانظر» و «خاک‌های نرم کوشک» داشتند، باعث شد تا حس مسوولیت‌پذیري و نقش‌آفرینی برای پويايي و تداوم این مهم بیشتر برانگیخته شود و علاقه‌مندان با تعهد و دلسوزی بیشتر و بهتری در این عرصه قدم بگذارند.

صلاحی به دستگاه‌ها و مراجع مسوول حوزه فرهنگی کشور توصیه کرد تا به اصلاح ساختار خود با نگرش جدید و با رویکرد مقاومت، پایداری و بیداری اسلامی بپردازند.

وی با بیان این‌که تا ساختار اصلاح نشود، حمایت و پشتیبانی جدی از سوی مراجع صورت نمی‌گیرد، گفت: ما برای این مساله نه سازمانی و نه معاونتی و نه اداره کلی داریم. تا زمانی‌که این موضوع، مسوول خاصی نداشته باشد این مشکل حل نخواهد شد. برای مثال صداوسیما در حوزه اطلاع‌رسانی و ساخت فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس کارهای زیادی انجام داده اما برنامه روایت فتح احساس کرد که آن‌چه انجام شده کافی نیست و تمام واقعیات را در بر نمی‌گیرد. بنابراین، شخصیت بزرگواری مانند شهید مرتضي آوینی دست به کار شد و برنامه روایت فتح را سازماندهی و تولید کرد. 

صلاحی درباره بسترسازی کنگره شهید آوینی در آفرینش و گسترش شعر و کتاب مقاومت بین‌الملل و بیداری اسلامی اظهار کرد: نقش کنگره‌هایی مانند کنگره شهید آوینی نقش مهم و باارزشی است. این کنگره‌ها علاوه بر تبیین قوت‌ها و ضعف‌های موجود، نقش حلقه واسط را برای رساندن میراث‌سازان به میراث‌داران ایفا می‌کنند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: گروهی هشت سال دفاع مقدس را لمس کردند و با مقوله مقاومت و پایداری مانوس‌اند و این مساله را به خوبی درک می‌کنند. آن‌ها میراث‌سازان محسوب می‌شوند که باید از زبان آن‌ها واقعیات را ترسیم کرد و با بیان آن‌ها از انحراف در تاریخ معاصر کشور جلوگیری کرد. گروه دوم میراث‌دارانی هستند که جنگ، مقاومت و پایداری را از نزدیک لمس نکردند و از ارزش‌های آن آگاهی ندارند. مجموعه‌هایی مانند کنگره‌های شهید آوینی باید وجود داشته باشند تا بتوانند این دو را به هم برسانند و در انتقال این ارزش‌ها نقش‌آفرینی کنند تا نسل جوان ما بتوانند با ذوق و هنر خود این واقعیات و ارزش‌های معنوی را به صدا و فیلم، کتاب و ... تبدیل کنند.

وی با بیان این‌که اقدام‌های به‌عمل آمده درباره ترویج مقاومت و روحیه جهاد و فداکاری با رویکردهای پژوهشی رضایت‌بخش نیست، عنوان کرد: دستگاه‌ها و نهادهایی که به این مهم می‌پردازند، هم‌افزایی ندارند، بیشتر کارها موازی‌کاری است. در مقام مقایسه متناسب با فرهنگ دینی و ارزشی کشورمان نتوانستيم به تدوین واقعیت‌هاي اصيل، ارزشي و الهي مقاومت و پایداری به صورت رمان‌های جالب، جذاب و اثرگذار بپردازيم تا جوان‌ها کمتر به خرید و مطالعه رمان‌های غربی روی آورند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران درباره ارتقای علمی و جهانی شدن ادبیات مقاومت گفت: ما باید مساله پایداری، مقاومت و بیداری اسلامی را در محیط‌های علمی و به صورت آکادمیک مطرح کنیم. بدون تردید رزمندگان اسلام تنها با دستاویز قراردادن آموزه‌های کلاسیک و مدرن مادی به نبرد نپرداختند بلکه مهم‌ترین عامل پیشرفت و موفقیت آن‌ها محوریت ایمانی داشته است.

وی درباره جذب پژوهشگران و نویسندگان به حوزه مقاومت، پایداری و بیداری اسلام گفت: ما باید از سفیران مقاومت تجلیل و آن‌ها را به دنیا معرفی کنیم. باید برای این موضوع جایزه ویژه مقاومت تعریف کنیم. باید فضای بحث و گفت‌وگو و نقد و بررسی را در دانشگاه‌هایمان درباره این موضوع گسترش دهیم. باید در جلسه‌های محرمانه کاستی‌ها و ضعف‌ها را بررسی و قوت‌ها را برجسته‌تر کنیم.

صلاحی ادامه داد: جشنواره شهید آوینی می‌تواند فرصتی برای این موضوع باشد. در این جشنواره است که میثاق‌ها تجدید و احیا می‌شود. این جشنواره‌ها هستند که نسل جوان کشور را با مقوله پایداری، مقاومت و بیداری اسلامی بیشتر آشنا می‌کنند و کتاب را به اهلش، فیلمنامه را به کارگردان، پژوهش را به مخاطبان و اصحاب فرهنگی کشور و ایده را به هنرمندان می‌رسانند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران افزود: ما اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم در حوزه کتاب، مقاله، پایان‌نامه حتی نشریات با موضوعیت مقاومت، پایداری و بیداری اسلامی به شکل مجزا و منفک اقدام کنیم و همه آثار را در یک مجموعه به صورت متمرکز تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم و تا آن‌جا که امکان نمایش آن به وسیله فضاهای مجازی و پرتال کتابخانه ملی وجود داشته باشد به صورت اختصاصی به آن بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط