پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
جنتی: بردن کتاب به تمامی نواحی کشور از مصادیق عدالت فرهنگی‌است

علی جنتی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان امروز خود اعلام کرد که یکی از محورهای اصلی وزارت متبوعش عدالت فرهنگی است. وی تاکید کرد: باید فرصت برابر برای تمامی هنرمندان و فرهیختگان ایجاد شود تا همه کشور دسترسی برابر به محصولات فرهنگی داشته باشند که از مصادیق آن بردن کتاب به تمامی شهرها و روستاهای کشور است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ‌در روز چهارم (پنجشنبه 24 مرداد ماه) بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، نوبت به وزارت فرهنگ و ارشاد واسلامی و وزیر پیشنهادی علی جنتی رسید. قبل از سخنان جنتی، نمایندگان مخالف و موافق نظراتشان را درباره وی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند.

جنتی در ابتدا سخنانش را با فرمایشی از حضرت علی(ع) که فرمودند «انحراف به راست و چپ گمراهی است و مسیر درست میانه روی‌ است» و سلام و درود بر شهیدان و امام راحل(ره) و شکر خداوند آغاز کرد.

وی در سخنان خود گفت: وزارت ارشاد مسوولیتی بزرگ و پر مخاطره است و به درستی به سختی راه آگاهم  چرا که سخن گفتن از هفت هزار سال تمدن کاری بسیار دشوار است.

وی در سخنان خود فرهنگ را اولویت نخست کشور دانست و فرهنگ را زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر را زبان گویای مردم سزمین پارس معرفی کرد و گفت: ایران فرهنگی مرز نمی‌شناسد و پژواک ایران در جهان طنین انداخته است. هنر و فرهنگ تنها برای پر کردن فراغت عمومی نیست . دیپلماسی فرهنگی کم هزینه‌ترین راه گفتمان با جهان است. جنگ امروز جنگ تصویر است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تصویری پر شکوه از جامعه ایران نشان دهد. متاسفانه وضعیت فرهنگی کشور هم‌چنان نامطلوب است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهم فعالیت‌های خود گفت که مهم‌ترین آن‌ها تقویت اتحادیه فارسی زبانان جهان، ارسال سفیران فرهنگی برای همگرایی جهان اسلام، بهره گیری از امتیاز ریاست ایران بر جنبش غیر متعهدها برای رساندن پیام صلح ایرانیان برای تمام جهان است.

جنتی بیان کرد: هنر بهترین سفیر ما در جهان است. در روزگاری کاندیدای تصدی وزارت ارشاد شده‌ام که اهالی فرهنگ و هنر از دولت فاصله گرفته‌اند، فرهنگ و هنر تشنه برخورد کریمانه‌اند. رسانه‌ها نقش موثری در فرهنگ دارند و مدیریت فرهنگی را به اهلش می‌سپارم و از بزرگان فرهنگ و هنر قدردانی خواهم کرد. هنر برای هنر را نمی‌پسندم بلکه آن را برای تعالی انسانی می‌دانم.

علی جنتی سیاست کلان فرهنگی برنامه ارایه شده‌اش را بر اساس اسناد بالا دستی و اسناد چشم انداز دانست و گفت: نخستین اصل، ترویج ارزش‌های دینی و مذهبی و سبک زندگی بر اساس الگوی توسعه اسلامی ایرانی است که با رشد فضایل اخلاقی در جامعه و اصلاح فرهنگ عفاف و حجاب میسر است.

وی ادامه داد: دومین محور عدالت فرهنگی است، عدالت فرهنگی یعنی ایجاد فرصت برابر برای تمامی هنرمندان و فرهیختگان و ایجاد دسترسی برابر به محصولات فرهنگی است؛ بردن کتاب به همه شهرها و روستاها، تقویت مجامع فرهنگی یکی از ابزارهای این هدف است. تمرکز زدایی فرهنگی یعنی باید به مدیران محلی اعتماد کرد و نخبگان استان‌ها بیشتر از آن‌ها استفاده شود.

حمایت از آموزش و حمایت از اخلاقیات در حوزه‌های مختلف،‌ایجاد روحیه خودباوری و درونی کردن ارزش‌های دینی با کمک آموزش و پرورش و وزارت علوم از دیگر مباحث مطرح شده توسط جنتی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها