چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
تحلیل خبر نیازمند دستیابی به مهارت‌های مقاله‌نویسی است

امیدعلی مسعودی، مدرس دانشگاه درباره کتاب «مقاله‌نویسی، درس‌نامه‌ای دانشگاهی و مطبوعاتی» گفت: به دلیل سرعت در دنیای خبر، آن‌چه در فضای پرشتاب خبری مفید است، دستیابی به بهترین تحلیل‌، تفسیر‌ و تبیین‌ مناسب سوژه‌های خبری است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته‌ام._

این دانش‌آموخته علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نگارش کتاب جدیدش با نام «مقاله‌نویسی، درس‌نامه‌ای دانشگاهی و مطبوعاتی» اشاره کرد و گفت: با توجه به فضای کنونی دنیای امروز و  دسترسی آسان به انواع خبر‌‌ها از طریق وسایل خبری گوناگون مانند خبرگزاری، پایگاه‌های اینترنتی، ایمیل و موبایل، تولید خبر، تحلیل، تفسیر و تبیین خبر نکته اساسی است که توانایی در این زمینه به مقاله‌نویسی، سرمقاله‌نویسی و یادداشت‌نویسی می‌انجامد. 

امیدعلی مسعودی با اشاره به مشکل پایین بودن سطح مقاله‌های علمی در کشور به ویژه در حوزه مطبوعات افزود: بسیاری از همکاران حوزه خبر و روزنامه‌نگاری نیاز به آموزش مقاله‌نویسی دارند. 

مدیر گروه تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره به انگیزه نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: افزون بر نوشتن سرمقاله‌های کیهان، ابرار و برخی نشریه‌ها، یادداشت و سرمقاله نیز می‌نوشتم و پس از تمرین در این زمینه به مهارت دست یافتم. 

مدرس سابق دانشکده خبر در ادامه افزود: پس از ورود به دانشگاه نیاز به آموزش تفسیر خبر، مقاله‌نویسی، تبیین و یادداشت‌نویسی به شیوه علمی را احساس کردم. همچنین وقتی درس مقاله‌نویسی را در دانشگاه تدریس می‌کردم به ایراد برخی مقاله‌ها و یادداشت‌های دانشجویان می‌پرداختم و آن‌ها از من می‌خواستند در این زمینه به آن‌ها کمک کنم و راه‌کارهایی برای نگارش بهتر مقاله ارایه دهم.

این مدرس روزنامه‌نگاری و داور جشنواره مطبوعات، مجموعا 150 تا160 یادداشت، سرمقاله و مقاله نوشته است که بعد از ارایه در کلاس‌ها تصمیم گرفته مقاله‌ها را در قالب کتاب به سرای روزنامه‌نگاران ایران برای چاپ بسپارد که به دلیل حجم بالای مطالب، پیشنهادی مطرح شد تا مطالب نظری و توصیفی ساختار مقاله‌نویسی به شیوه علمی منتشر و برخی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌ها به طور نمونه در انتهای کتاب آورده شود.

وی به معرفی کتاب «مقاله‌نویسی، درس‌نامه‌ای دانشگاهی و مطبوعاتی» پرداخت و گفت: مطالب کتاب در 6 فصل تنظیم شده است که به طور کلی به شیوه مقاله‌نویسی، جایگاه تیتر، تعریف مقاله و انواع مقاله‌ها، تفاوت مقاله‌های ژورنالیستی با مقاله‌های آکادمیک پرداخته است و همچنین مقاله‌های علمی که پیش‌تر در حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری نوشته‌ام در بخش پایانی کتاب آورده‌ام.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره در ادامه گفت: این کتاب برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نوپا و تازه‌کاری نوشته شده است که بیشتر در زمینه خبر، گزارش و مصاحبه فعالیت می‌کنند و کمتر در حوزه یادداشت‌نویسی و مقاله‌نویسی وارد شده‌اند، همچنین قرار است این کتاب و مطالب آموزشی آن در فضای مجازی به شکل آن لاین در کنار آموزش حضوری در شهرستان ها تدریس شود. 

مسعودی در پایان سخنانش اظهار کرد: سرای روزنامه‌نگاران ایران قرار است یک‌هزار نسخه کتاب چاپ شده را در گام نخست میان روزنامه‌نگاران و خانه روزنامه‌نگاران تهران توزیع کند و برنامه‌ریزی شده است تا برای چاپ دوم کتاب که احتمالا مهرماه سال جاری صورت خواهد گرفت، یک‌هزار نسخه دیگر از کتاب میان سایر روزنامه‌نگاران و خانه‌های روزنامه‌نگاران در شهرستان‌‌ها توزیع شود. 

چاپ نخست کتاب «مقاله‌نویسی، درس‌نامه‌ای دانشگاهی و مطبوعاتی» در 186صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار و 500‌‌ تومان از سوی انتشارات سرای روزنامه‌نگاران ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط