شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
سرگشتگی تاریخی روشنفکران ایرانی، نقطه عطف داستان است

رضا جولایی به بهانه تجدید چاپ دوم کتاب «سوءقصد به ذات همایونی» که به تازگی راهی بازار کتاب شده، گفت: ماجراها در رمان جدید من سرگشتگی روشنفکران ایرانی را در یک دوره تاریخی و شاید در همه دوره‌ها به رخ می‌کشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جولایی گفت: رمان، پس‌زمینه تاریخی دارد و به دوره استبداد صغیر و دوره محمدعلی‌شاه می‌پردازد و در واقع به برهه‌ای از آن دوران اختصاص دارد.

وی افزود: این پس‌زمینه تاریخی شرایطی فراهم آورده تا به شناخت خلقیات شاه بپردازم. این مساله در واقع دست‌مایه پرداختن به یک اقدام ترور شده است. شخصیت‌هایی هم که در داستان هستند، به نحوی نمادهایی برای جوامع تاریخی ایرانی‌اند.

جولایی اضافه کرد: در این داستان  پنج ایرانی‌الاصل تبعه روسیه محور اصلی داستان هستند که قصد دارند به جان شاه سوءقصد کنند که در نهایت نافرجام می‌ماند و نگاه به همین روند در واقع انگیزه نوشتن این داستان بوده است.

از محتوای کتاب و در پشت جلد آمده است: «دستی را روی پیشانی خود احساس کرد. خنکی آن دلچسب بود. از ورای تاریکی آن راهروهای پیچاپیچ بازگشت. حالا در حیاط بود و نور مایل خورشید پاییزی همه چیز را درخشان کرده بود... در این دهلیزها چرخیده بود اما می‌ترسید تا انتهایش رود. نمی‌دانست چه چیز در انتظار اوست. سیاهی بود، ظلمات قیرگونه و چیزی که نمی‌خواست نامش را بر زبان آورد... مرگ...»

«سوءقصد به ذات همایونی» در 320 صفحه به تازگی با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و به بهای 10 هزار تومان به چاپ دوم رسیده است. چاپ نخست این کتاب سال گذشته(1391) منتشر شده بود. ناشر این کتاب، انتشارات افکار است.

رضا جولایی داستان‌نویس و متولد تهران است. «جامه به خوناب»، «شب ظلمانی يلدا»، «حديث دردكشان»، «تالار طرب‌خانه»، «جاودانگان»، «نسترن‌های صورتی»، «باران‌های سبز» و «سيماب و كيميايی جان» از جمله کتاب‌های این نویسنده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها