یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
مراسم یادبود داریوش صفوت برگزار شد

مجلس یادبود مرحوم داریوش صفوت، ‌مدرس موسیقی، عصر دیروز (31 فروردین) در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این مراسم چند تن از استادان، دوستداران و اهالی موسیقی به همراه خانواده مرحوم صفوت حضور داشتند.

این مراسم با سخنرانی حسن نوری، از دوستان زنده‌یاد صفوت آغاز شد و در ادامه هادی نعیمی، عضو فرهنگستان علوم سخنرانی کرد و امیر هوشنگ اردلان نیز دیگر سخنران این مراسم بود.

حسین علیزاده، شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، محمد سریر، داریوش طلایی، داریوش پیرنیاکان از  موسیقیدانان حاضر در این مراسم بودند.

داریوش صفوت در سال 1307 در شیراز به دنیا آمد. صفوت در موسیقی سنتی ایرانی از شاگران حبیب سماعی و ابوالحسن خان صبا بود. او همچنین یکی از بنیانگذاران مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در سال ۱۳۴۷ به شمار می‌رود.

وی از سال ۱۳۳۸ به تدریس در زمینه‌های نوازندگی سنتور و سه‌تار، ردیف موسیقی ایرانی، آکوستیک موسیقی، تاریخ موسیقی ایران، شناخت موسیقی، آشنایی با موسیقی شرقی، فلسفه موسیقی ایرانی، تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی، موسیقی و اسلام و بررسی رسالات کهن موسیقی ایران در هنرستان‌ها و دانشکده‌های موسیقی مشغول شد.

از کتاب‌های منتشر شده صفوت می‌توان به «پژوهشی كوتاه درباره استادان موسیقی ایران و الحان موسیقی ایرانی»، «هشت گفتار درباره‌ی فلسفه موسیقی» و تصحیح کتاب «رساله در موسیقی»، تألیف و به خط علیبن محمد معمار، مشهور به بنایی، با همكاری تقی بینش اشاره کرد.

از این مدرس برجسته موسیقی چند كتاب نیز در فرانسه و آمریکا منتشر شده است که از میان آن‌ها می‌توان به «Les Traditions Musicales» با همكاری نِلی كارُن و «كتاب دوزبانه جنبه های عرفانی موسیقی اصیل ایرانی» اشاره کرد. 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها