یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶

کلاودیا اشمیت وزیر فرهنگ اتریش هاتسل روزن اشتراوخ نویسنده، مفسر علمی و دانشمند فرهنگی انگلیسی – اتریشی را به عنوان برنده امسال جایزه دولتی روزنامه نگاری فرهنگی این کشور معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، کلاودیا اشمیت در توضیح انتخاب این بانوی نویسنده اعلام کرد : با اهدای این جایزه به روزن اشتراوخ از بانویی تجلیل می شود که با آثار متنوعش سهم عمده ای در عرصه ادبی اتریش داشته و این سهم تا امروز از اعتبار برخوردار بوده است. 

این جایزه 8 هزار یورویی که یک سال در میان و به تناوب با جایزه ملی برای نقد ادبی اعطا می شود ، در ماه نوامبر اهدا خواهد شد. هیات داوران سه نفره این جایزه اعلام کردند که روزن اشتراوخ مفسری فرهنگی دارای استقلال بزرگ روشنفکرانه و درکی عمیق، به جا و متهورانه است که برای رسیدن به هدف از هر راهی استفاده نمی کند. تفسیرهای او بسیار گسترده و دارای یک انگیزه آشکار است و موجب ایجاد جنبش در اتاق های فکر بی تکلف می شود. وی به دلیل مشاهده های دقیق و زبان خود موفق به دریافت این جایزه می شود و با تعهدی هوشمندانه و شفافیتی مستدل با کیفیتی که در طول سال ها کاهش نیافته است موفق به انجام این مشاهدات دقیق و برخورداری از این نوع بیان شده است. 

روزن اشتراوخ در سال 1945 به عنوان دختر یک کمونیست تبعیدی اتریشی در لندن متولد شد. او تحصیل کرده رشته های زبان و ادبیات آلمانی، فلسفه و جامعه شناسی در دانشگاه آزاد برلین است و دکترای خود را با کار بر روی تجارت کتاب در قرن 18 و پژوهش اجتماعی و تاریخی این موضوع از دانشگاه توبینگن اخذ کرده است. او سپس به عنوان روزنامه نگار فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 2007 به عنوان نویسنده ، ویراستار و مجری در برلین ساکن است. 

از جمله آثا او می توان «در چشم انداز میراث؛ تصاویر وین برای موزه یک فرهنگ نابود شده » (1994) ، «ظرافت روشنفکران» (1995) و «خویشاوندی انتخابی و هم سطح – کارولینه و ویلهلم فون هومبولدت» (2009) اشاره کرد. 

برنده امسال جایزه دولتی روزنامه نگاری فرهنگی اتریش را والتر فاملر ، آنگلیکا کلامر و ارنست اشتروهال سه عضو هیات داوران برگزیدند. از برندگان سال های گذشته این جایزه می توان کارل مارکوس گاوس، کنراد پاول لیسمان ، روبرت مناسه ، آدولف هول، پتر هومر، پاول لندوای، روبرت میزیک و ارنست اشتروهال را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها