سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
رونمايي از 3 عنوان كتاب مجموعه «دين و رسانه»

مراسم رونمايی از مجموعه كتاب‌هاي «دين و رسانه» در سالن همايش‌های نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در قم برگزار شد. در اين مراسم، كتاب‌هاي «روايت دينی»، «كتاب‌شناسی توصيفی دين و رسانه» و «رهيافتی بر ساختار روايی قصه‌های قرآن» رونمايي شدند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين مراسم كه عصر ديروز (11 مهر) برگزار شد،حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما، علی‌اصغر غلامرضايی، معاون آموزش و پژوهش، حسین گودرزی، رييس مركز پژوهش‌های اسلامی اين سازمان و آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسين حضور داشتند.

كتاب‌های دين و رسانه با عناوین «روايت دينی»، «كتاب‌شناسی توصيفی دين و رسانه» و «رهيافتی بر ساختار روايی قصه‌های قرآن» در اين مراسم رونمايی شدند.

برپايي نمايشگاهی شامل سي و دو عنوان اثر از تازه‌های نشر مركز پژوهش‌های صدا و سيما از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود.

دكتر حسين گودرزی، رييس مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما، در اين مراسم اظهار كرد: نسبت ميان دين و رسانه به دو بخش رسانه دينی و دين رسانه‌ای تقسيم می‌شود كه بايد به هر دو بخش توجه شود. ما در نظام اسلامی بايد از هر دو ظرفيت‌ها استفاده كنيم تا بتوانيم به رسانه تراز اسلام كه تبلوردهنده ارزش‌های دينی باشد، برسيم.

وی با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر داشتن رسانه تراز اسلام و انقلاب، تاكيد كرد: تمامی تلاش ما در رسانه ملی تحقق همين موضوع است. در استفاده از استغنای دين در تكميل مباحث رسانه‌ای گام‌های خوبی برداشته شده‌اند و ما به سوي نظريه‌پردازی در ساختار رسانه دينی حركت می‌كنيم.

گودرزي ادامه داد: مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما اهتمام خاصی به مطالعات بنيادين دارد و برای بنيان‌گذاری پايه علمی و دينی يك رسانه بومی تلاش می‌كند تا علاوه بر داخل كشور، مردم منطقه نيز با توجه به بيداری اسلامی، بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

سپس علي اصغر غلامرضايی، معاون آموزش و پژوهش صدا و سيما، گفت: جامعيت به اين است كه كسی مباحث علمی خود را از طريق رسانه بتواند در بوته آزمون بگذارد و به دنيا عرضه ‌كند. امروز حجم زيادی از مردم، بخش زيادي از وقت‌شان را با رسانه سپری می‌كنند. بنابراين، جامعيت علمی متعلق به فردي است كه بتواند دانش خود را منعكس كند.

وي درباره مقصود از جامعيت رسانه‌ای گفت: جامعيت رسانه‌ای به اين معناست كه مشكلات جامعه را مطالعه و آن را به زبان رسانه‌ای بيان كنيم. براي داشتن جامعيت علمی، بايد حوزه‌هاي خارج از ايران را هم ديد.

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام سيد رمضان موسوی مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما، تقویت پشتوانه محتوایی، علمی و کیفی برنامه‌های رسانه ملی از خاستگاه دینی را ضروری دانست و گفت: امروز با پدیده‌های بسیار مهمی مواجه‌ايم که هر يك می‌توانند برای رسانه و حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه اصلی دین بسیار مهم و اساسی باشند.

وي افزود: مقوله دین و رسانه در مجموعه مکتب‌ها، نحله‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در سراسر جهان، تنها در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به تجربه درآمده است.

موسوي‌مقدم تصريح كرد: در مقوله دین و رسانه کارهایي صورت گرفته‌اند،‍ اما تنها فرهنگ انقلاب اسلامی ایران توانست پیوند عمیقی را ميان رسانه‌های نوین قرن حاضر با دین و آموزه‌های توحیدی برقرار کند.

سپس آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در اين مراسم به تبیین مفهوم دین و رسانه و نسبت بین آنها پرداخت و گفت: اسلام اهل بیت‌(ع) امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تجلی یافته و رسانه ملی یکی از نهادهای بسیار تاثیرگذار در نظام است.

وی عملکرد رسانه را صرفا انتقال و تبلیغ مباحث اسلامی ندانست و يادآور شد: سازوکارهای تعریف شده برای رسانه فراتر از جنس تبلیغ دین است. بنابراين، بايد به فكر تدوين نظام جامع تبلیغ دین در رسانه بود.

آیت‌الله کعبی با نادرست خواندن نگاه سکولار در حوزه رسانه گفت: جدا کردن بخشی از رسانه به عنوان شبکه معارف و قرآن و بی‌توجهی به بخش‌های گوناگون دیگر رسانه که هیچ سنخیتی با قلمروي دین و کارکردهای دین نداشته باشند، منجر به شكل‌گيري رسانه سکولار و جدایی دین از ساحت‌های اجتماعی می‌شود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به وقوع بیداری اسلامی در منطقه، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواست تا به سمت تولید محصولاتی حرکت کند که تجربه مردم‌سالاری دینی را بر اساس اقتضائات جهانی ظهور و بروز دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط