چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
كتاب‌های مناسب به انتخاب شورای كتاب كودك

شوراي كتاب كودك برخي كتاب‌هاي مناسب كودك و نوجوان منتشر شده در دو سال گذشته را معرفي كرده است. «شاهزاده‌ي بي تاج و تخت زير زمين»، «تحران 1473»، «ساچيكو يعني شادي» و «طوطي بازرگان» برخي از اين كتاب‌ها هستند.

ايبنا نوجوان: كارگرو‌ه‌هاي شوراي كتاب كودك در گرو‌ه‌هاي داستان تاليفي، داستان ترجمه، ادبيات كهن، علوم تجربي، دانش اجتماعي و زندگي‌نامه، دين، هنر، رمان، شعر، فلسفه و ديگر حوزه‌ها، آثار منتشر شده در هر سال كاري شوراي كتاب كودك را بررسي و ارزيابي مي‌كنند و بر اساس اين ارزيابي، كتاب‌هاي مناسب را معرفي مي‌كنند.
از سال 1342، نتيجه‌ي بررسي‌ها در يك كتاب توسط شورا منتشر مي‌شد و امسال نخستين بار است كه شوراي كتاب كودك آثار خوب و بسيار خوب را پيش از انتشار به صورت كتاب، در سايت اختصاصي خود  در دسترس همگان قرار داده است.


تاکنون فهرست کتاب‌های خوب و بسیار خوب داستان تالیفي، ادبیات کهن، دانش اجتماعی و زندگی‌نامه و بخشی از کتاب‌های داستان ترجمه بر روی سایت شورا قرار گرفته است.

«شاهزاده‌ي بي تاج و تخت زيرزمين» نوشته‌ي «علي‌اصغر سيد‌آبادي» يكي از كتاب‌هاي مناسب از نظر شوراي كتاب كودك در بخش كتاب‌هاي تاليفي است.
اين كتاب درباره‌ي پنج دوست است كه هر كدام دو نام دارند. نام اصلی و نامی که به مناسبتی روی یکدیگر گذاشته بودند.

داستان در روستایی پیش از انقلاب آغاز می‌شود. آنان به پیشنهاد زمان با کندن چاهی و از راه آن خیال دارند به کشور آمریکا بروند.
اکنون بیست سال از آن ماجرا گذشته و هر کدام سرنوشتی پیدا کرده‌اند. قاسم داستان را زمانی نقل می‌کند که برای مأموریتی عازم آمریکاست. او بخش بخش این ماجراها را برای دخترش از طریق رايانامه می‌فرستد.

«تحران 1473» با عنوان فرعي «دايرةالمعارف ناقص تهران» اثر مشترك «نيما دهقاني» و «محمدعلي رمضان‌پور» هم يكي ديگر از كتاب‌هاي مناسب از نظر شوراي كتاب كودك است.
نويسندگان در اين اثر با زبان طنز به موضوعاتي هم‌چون رشد بيش از حد جمعيت و فرهنگ شهرنشيني پرداخته‌اند.

«ساچيكو يعني شادي» كه در گروه كتاب‌هاي ترجمه به عنوان كتاب مناسب انتخاب شده است، اثر «کمیکو ساکایی» نويسنده‌ي ژاپني است كه توسط «حميدرضا شاه‌آبادي» ترجمه شده است.
اين كتاب رابطه‌ي ميان نوه و مادربزرگش كه آلزايمر دارد را روايت مي‌كند.

«پيكاسو: يك روز در كارگاه هنري او» با ترجمه‌ي «شادي جمشيدي» و «طوطي و بازرگان» با تصويرگري «فيروزه گل‌محمدي»‌ از ديگر كتاب‌هايي است كه تا به حال توسط شورا انتخاب شده است.

کتاب‌شناسی آثار در زمینه‌های دیگر نیز به زودی بر روی سایت شورا قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها