یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
معرفی فینالیست‌های جایزه گلداسمیت ۲۰۲۱

ناتاشا براون و ربکا واتسون، نویسندگان کتاب‌اولی، ازجمله نویسندگانی هستند که برای دریافت جایزه ۱۰ هزار پوندی امسال گلداسمیت برگزیده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر - شش نویسنده در فهرست کوتاه جایزه انگلیسی گلداسمیت جای دارند. ریاضیدانی که یک دهه در خدمات مالی فعالیت کرده، دستیار ویراستار هنری روزنامه فایننشال تایمز و ویراستار اولین گلچین داستان‌های نظری سیاه‌پوستان بریتانیا ازجمله شش نامزد نهایی برای دریافت جایزه گلداسمیت هستند.
 
برنده این جایزه که با هدف تجلیل از داستانی که «قالب‌ها را می‌شکند یا فرصت‌های فرم رمان را گسترش می‌دهد» راه‌اندازی شده است، نه تنها ۱۰ هزار پوند دریافت می‌کند، بلکه در جشنواره ادبی کمبریج به صورت آنلاین ظاهر خواهد شد.
 
نل استیونز، رئیس هیات داوران گفت: «فهرست کوتاه امسال از رئالیسم جادویی پرشور «این روز آسمانی» لئون راس گرفته تا «شوک» پیچیده و چشمگیر کیت ریجوِی، تجلیل از داستانی است که شجاعانه، صریح و مهارناشدنی با سنت‌ها مواجه می‌شود.»
 
فهرست کوتاه امسال جایزه گلداسمیت شامل نویسندگان دیرینه و جدید است. لئون راس برای رمان «این روز آسمانی» نامزد شده که مسیر دشوار عشقی واقعی را در ۲۴ ساعتی افسون‌شده در مجمع‌الجزایر خیالی کارائیب ترسیم می‌کند. این نویسنده متولد انگلیس که در جامائیکا بزرگ شده برای آثار پیشین خود چندین جایزه دریافت کرده و همچنین به مدت ۲۰ سال در کالج دانشگاه دوبلین و دانشگاه روهمپتون لندن به تدریس نویسندگی خلاق پرداخته است.
 
ایزابل وِیدنر یکی دیگر از اسامی این فهرست، استاد دانشگاه و از بنیان‌گذاران مجموعه رویدادهای «کوئیرز رید دیس» در موسسه هنرهای معاصر لندن است که با رمان «طلای تمام عیار» برای دومین بار طی دو سال در فهرست کوتاه این جایزه قرار می‌گیرد. کامیلا شمسی، از داوران گلداسمیت می‌گوید: «سفر در زمان محدود به محدودیت‌های گوگل مپز هرگز به پای قلب انسانی این داستان پیرامون دوستی، هنر، بی‌عدالتی و تمام چیزهایی که می‌توان و نمی‌توان تصور کرد نمی‌رسد.»
 
اما ناتاشا براون، ریاضیدان مستقر در لندن که رمان خود «اجتماع» را بعد از دریافت جایزه نویسندگان لندن در بخش ادبیات داستانی توسعه داد، حضور در فهرست کوتاه را برای اولین رمان خود جشن می‌گیرد. این کتاب داستان یک زن سیاه‌پوست بریتانیایی و زندگی متاثر از تعصبات هر روزه او را در مجموعه‌ای از توصیفات احساسی دنبال می‌کند.
 
ربکا واتسون، دستیار ویراستار هنری روزنامه فایننشال تایمز نیز همانند براون برای اولین رمان خود در این فهرست جای گرفته است. نل استیونز در مورد نامزدی این کتاب گفت: ««خراش کوچک» همان‌قدر که کاوشی پیرامون آسیب‌های پس از تعرض جنسی است، گواهی بر این موضوع است که جزئیات زندگی روزمره و لحظات زودگذر بی‌شماری که در زندگی برایمان اتفاق می‌افتد در خطر هستند.»
 
تکمیل‌کننده این فهرست، دومین کتاب کلیر-لوئیز بنت با عنوان «صندوق شماره ۱۹» و «شوک» به نویسندگی کیت ریجوِی است. «صندوق شماره ۱۹» ماهیت متزلزل داستان‌سرایی با یک قهرمان داستان بی‌نام را بررسی می‌کند که داستانی از واقعیت و تردید را از خاطرات مدرسه و دانشگاه بیرون می‌کشد، در حالی که کامیلا شمسی رمان ریجوِی را داستانی از مکان‌های بینابینی توصیف می‌کند که خواننده را شگفت‌زده نگاه می‌دارد.
 
از نویسندگان دعوت شده تا در تاریخ ۲۰ اکتبر در برنامه‌ای به میزبانی مرکز نویسندگان گلداسمیت به صورت آنلاین به خوانش آثار خود بپردازند. برنده در مراسم آنلاینی که ۱۰ نوامبر برگزار می‌شود اعلام خواهد شد و سپس هفته آتی در جشنواره ادبی کمبریج حضور خواهد یافت.
 
فهرست کامل فینالیست‌های جایزه گلداسمیت ۲۰۲۱ از این قرار است:
کلیر-لوئیز بنت برای «صندوق شماره ۱۹»
ناتاشا براون برای «اجتماع»
کیت ریجوِی برای «شوک»
لئون راس برای «یک روز آسمانی»
ایزابل ویدنر برای «طلای تمام عیار»
ربکا واتسون برای «خراش کوچک»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها