پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
عبدالرزاق گورنا برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱

این جایزه به دلیل «بینش بی‌کم‌وکاست و دلسوزانه او پیرامون آثار استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» به این رمان‌نویس تانزانیایی رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱ به عبدالرزاق گورنا رسید. این جایزه به دلیل «بینش بی‌کم‌وکاست و دلسوزانه او پیرامون آثار استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» به این رمان‌نویس تانزانیایی رسید.
 
گورنا در سال ۱۹۴۸ متولد و در جزیره زنگبار در اقیانوس هند بزرگ شد؛ اما در اواخر دهه ۱۹۶۰ به عنوان پناهنده وارد انگلستان شد. او ده رمان و چندین داستان کوتاه منتشر کرده است. موضوع مشکلات پناهندگان در تمامی آثار او جاری است.
 
از معروف‌ترین رمان‌های او می‌توان به «بهشت» (۱۹۹۴)، از فینالیست‌های جایزه بوکر، «ترک» (۲۰۰۵)، از نامزدهای اولیه جایزه یادشده و نیز «کنار دریا» (۲۰۰۱) اشاره کرد؛ اثری که در فهرست بلند بوکر و فهرست کوتاه جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز قرار گرفت.

«مادرم در یک مزرعه در آفریقا زندگی می‌کرد» (۲۰۰۶)، تنها مجموعه داستان اوست و «زندگی پس از مرگ» (۲۰۲۰)، دهمین و آخرین رمانش که به جمع نامزدهای نهایی جایزه «جورج اورول» راه یافت. 
 
مبلغ ۱۰میلیون کرونی جایزه نوبل بنا به وصیت آلفرد نوبل، به شخصی اهدا می‌شود که برجسته‌ترین اثر در حوزه ادبیات را در مسیری ایده‌آل خلق کرده باشد. تا کنون ۱۱۷ نفر به‌عنوان برنده بخش ادبیات این جایزه اعلام شده‌اند.

سال گذشته نوبل ادبیات به لوییز گلیک، شاعر امریکایی رسید. پیش از آن و در سال ۲۰۱۸ این آکادمی سوئدی سال تلخی را به خاطر رسوایی اخلاقی، فساد مالی و همچنین بی‌وفایی بعضی اعضا به قوانین نوبل مبنی بر افشانکردن نامزدهای جایزه سپری کرده بود. انتخاب پیتر هانتکه، نویسنده اتریشی، به‌عنوان برنده سال ۲۰۱۹ نیز به دلیل اظهارنظرهای او در انکار جنایات صربستان در جنگ بالکان با انتقادات فراوان همراه شده بود.
 
آنی ارنو، رمان‌نویس فرانسوی، ان کارسون، شاعر کانادایی، هاروکی موراکامی، نویسنده پرفروش ژاپنی، لودمیلا اولیتسکایا، رمان‌نویس روسی، مارگرت آتوود، داستان‌نویس کانادایی، ماریز کنده، نویسنده گوادلوپی، نورالدین فرح، رمان‌نویس اهل سومالی و یون فوسه، نمایشنامه‌نویس نروژی از دیگر گزینه‌هایی بودند که به‌عنوان شانس برگزیدگی جایزه نوبل امسال مطرح شده بودند.
 
از برندگان پیشین نوبل ادبیات می‌توان به کازوئو ایشی‌گورو، آلیس مونرو، تونی موریسون، گابریل گارسیا مارکز، اورهان پاموک و باب دیلن اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها