شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
سرپرست خانه کتاب: رشد ۲۳ درصدی تولید کتاب حوزه دین در ۹ ماه نخست سال 93

سرپرست خانه کتاب گفت: آمار‌های گزارش شده،خبر از رشد ۲۳ درصدی تولید و انتشار کتاب‌های حوزه دین در 9 ماه نخست سال 93 می‌دهد.

مجید غلامی جلیسه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب حوزه دین با اشاره به افزایش تولید کتاب حوزه دین اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد که تولید کتاب‌های حوزه دین رشد داشته است که حدود ۲۳ درصد رشد تولید کتاب دینی در 9 ماه نخست امسال داشتیم که امیدوار کننده است.
 
وی افزود: به خصوص در شهر مقدس قم، مراکز و مؤسسات زیادی به طور تخصصی به انتشار کتاب‌های دینی می‌پردازند و تمرکزشان روی این موضوع است.

سرپرست خانه کتاب تاکید کرد: در اکثر این مراکز به صورت عمقی روی مسائل دینی و حوزه دین کار می‌شود که در واقع می‌توان گفت  از استاندارد‌های بین المللی برخوردار است و گاهی این مؤسسات کار‌های چند زبانه تولید می‌کنند و در بعد بین المللی جایگاه خوبی کسب کرده‌اند که این کار‌های فوق العاده، نتیجه سال‌ها تلاش فعالان در حوزه کتاب دین است.

جلیسه گفت: متاسفانه برخی از این بازار پر مخاطب حوزه دین کشور اسلامی ما که در آن مطالبات دینی و خواسته‌های دینی مردم زیاد است، سو استفاده کرده و با ورود به بحث کتابسازی، کتاب‌های و آثاری منتشر می‌کنند که از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی بیان کرد: دهه هشتاد دهه کتابسازی است و با نگاه اجمالی در سالهای اخیر می‌بینیم که در اواخر دهه هفتاد تولید محتوا بیشتر بوده اما با ورود به دهه هشتاد امر کتابسازی رونق پیدا می‌کند و تا همین سال‌های اخیر دهه ۹۰ هم ادامه پیدا کرده است.

سرپرست خانه کتاب افزود: ضربه‌ای که کتابسازی به کتب حوزه دین می‌زند این است که چون اکثر این آثار صرفاً برای فروش و کسب سود بوده است، از ظاهر مناسب و محتوای مفیدی برخوردار نیست و این عمل سبب می‌شود که مخاطب به کتاب حوزه دین بی‌اعتماد شده و برای خرید و مطالعه کتاب وقت و هزینه نکند و به دلیل تولید انبوه و کثرت تولید آثار کم ارزش به طبع آثار با ارزش و دارای کیفیت نیز در نظر مخاطبان کتاب جلوه نمی‌کند.

جلیسه با اشاره به سیاست‌های خانه کتاب در حوزه دین عنوان کرد: یکی از سیاست‌های خانه کتاب که در دستور کار  امسال قرار گرفت، تحلیل محتوای کتاب‌ها و نقد و بررسی آن‌ها و جلوگیری از کتاب سازی و انتحال است و به همین خاطر ما در دو حوزه شفاهی و مکتوب بحث نقد را فعال کردیم.

سرپرست خانه کتاب انتشار فصل‌نامه‌های کتاب‌نامه نقد را حاصل سیاست توجه به تحلیل محتوا در خانه کتاب دانست و گفت: در مقوله مکتوب نقد آثار، دست به انتشار فصل نامه‌هایی تحت عنوان فصل نامه‌های نقد زدیم که بخشی از آن‌ها در خصوص حوزه دین است. برای اولین بار مجله‌ای تحت عنوان فصل نامه نقد قرآن و حدیث، فقه و حقوق، کلام و فلسفه و عرفان، اخلاق و تربیت اسلامی را منتشر کردیم که این‌ها آثار منتشر شده در این حوزه را بررسی می‌کنند و به تحلیل محتوایی آن‌ها می‌پردازند که این امر به علاقه مندان کمک می‌کند که بتوانند آثار خوب و بد را از هم تفکیک کنند.
 
وی تصریح کرد: در زمینه شفاهی نیز سلسه نشست‌هایی را در سرای اهل قلم برگزار کردیم و خوشبختانه تا الان بالغ به ۵۰۰ نشست در سرای اهل قلم از ابتدای امسال برگزار شده و بخشی از آن مختص به حوزه دین بوده است که همین امر باعث شده رصد‌ خانه کتاب در تحلیل محتوای کتاب‌ها دو چندان شده و تشخیص کتاب‌ها و آثار با ارزش ساده‌تر شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها