دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
گشتی در بخش کودک نمایشگاه 33؛ دوستی با یار مهربان برمحور بازی

برنامه‌های فرهنگی با رویکرد توسعه فرهنگ کتابخوانی هر روز در بخش‌های مختلف سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود؛ از‌جمله در سالن کودکان و نوجوانان که به تشویق و ترغیب مخاطبان به مطالعه کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کنار عرضه کتاب‌ در حوزه‌های مختلف، برنامه‌های فرهنگی متنوعی را برای هر بخش از‌جمله در حوزه کودک و نوجوان با حضور جمعی از فعالان فرهنگی پیش‌بینی کرده است.  جمعی از خبرنگاران با حضور در سالن کودک و نوجوان از نزدیک با مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی این حوزه آشنا شدند.
 
فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان
سالن کودک و نوجوان نمایشگاه امسال با پیش‌بینی چندین غرفه در بخش فعالیت‌های فرهنگی، به دنبال راهکارهایی برای تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این سالن است. سعید مجیدی، مدیر کمیته فرهنگی نمایشگاه در جریان بازدید گفت: خانواد‌ه‌ها زمانی که به نمایشگاه می‌آیند می‌توانند علاوه بر خرید کتاب از این بخش از مجموعه‌ای برنامه‌های فرهنگی برای خود و فرزندانشان استفاده کنند، برنامه‌هایی که همگی کتاب محور هستند.

نخستین غرفه به تور بازدید از نمایشگاه اختصاص داشت. در این غرفه کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌شان به همران یک مربی کتاب در گروه‌های 15 نفره به بازدید از نمایشگاه می‌پردازند و کتاب خریداری می‌کنند، این سوالات درباره چگونگی خرید کتاب، چگونه کتاب خواندن، ناشران خوب و نویسندگان است.
 


محمدحسین حق‌پناه، معاون کودک و نوجوان موسسه تبیان توضیح داد: در اینجا مجموعه‌ای از کتاب‌ها، بازی‌ها و انیمشین‌ها را به نسبت رده سنتی دسته‌بندی می‌کنیم و بر این اساس پیشنهاداتی به والدین یا بچه‌ها می‌دهیم.
 
وی با بیان این‌که هر روز در این غرفه میزبان خانواده‌ها و کودکان بخش‌های مختلف هستیم، گفت: قرار است طی روزهای آتی پذیرای کودکانی از مراکز بهزیستی و کودکان مهاجر کشور افغانستان باشیم.
 
غرفه دیگری که به سراغش می‌رویم، «ابر بازی چوب» است. هدف اصلی این غرفه سرگرمی برای خانواده‌ها است و بازی‌ها و سرگرمی‌هایی  که پایه آموزشی دارند و به‌طور غیرمستقیم با کتاب و مباحث آموزشی در ارتباط هستند در این غرفه انجام می‌شود.
 
به غرفه «بازی کو کتاب» می‌رسیم؛ جایی که قرار است در آن بچه‌ها با یک بازی محیطی جذاب از فضای نمایشگاه بازدید کنند. در این بخش از بچه‌ها یک سوال پرسیده می‌شود و بچه‌ها باید در گشت و گذار از نمایشگاه، پاسخ این سوال را از میان ناشران و کتاب‌‌ها براساس موقعیت جغرافیایی پیدا کنند. در اصل بچه‌ها باید با پیدا کردن کتاب، معما را حل  و جایزه دریافت کنند.
 


از کمله تا کتاب
«بی‌نهایت شو» عنوان غرفه دیگر در بخش فعالیت‌های فرهنگی سالن کودک و نوجوان است. در این غرفه مخاطبان نوجوان  در شروع هر مرحله، فیلمی را می‌بینتد و فایل متنی مرتبط با همان نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در هر مرحله یک سوال مطرح و پاسخ داده می‌شود. 
 
در پایان هر کپسول هم آزمون تلفنی و کار عملی انجام می‌شود و با انجام هرکدام از مرحله‌ها امتیاز کسب می‌کنند؛ البته در همه مراحل یک پشتیبان همراه مخاطبان است و به آن‌ها در طی مسیر کمک می‌کند. مخاطبان بی‌نهایت اگر تا آخرین مرحله همراه باشند می‌توانتد از جوایزی مثل لپتاب، دوچرخه، تبلت، گوشی، ساعت هوشمند، اردوی مشهد و هزاران جایزه بدون قرعه کشی استفاده کنند.
 
به غرفه «سلام بچه‌ها» می‌رویم، جایی که به مادران جوان مشاوره می‌دهد که چگونه خلاقیت فرزند خود را با کتابخوانی تقویت کنند. در این غرفه بچه‌ها با رویکرد کتاب و کتابخوانی،‌ سبک زندگی اسلامی، همچنین فرهنگ قرآنی نقاشی می‌کنند و بهترین نقاشی‌ها در یک نشریه چاپ می‌شود.
 
کمی که جلوتر می‌رویم به سالن «کارنامه نشر» بخش کودک و نوجوان می‌رسیم. در این بخش کتاب‌های منتشر شده در سال 1400 این بخش به صورت موضوعی برای استفاده والدین قرار داده شده است. در اینجا کارشناسانی حضور دارند که به والدین در انتخاب کتاب مناسب مشاوره می‌دهند. والدین می‌توانند در این بخش  کتاب‌های مختلفی را در حوزه‌های علوم و فنون، دین، دانشنامه مرجع، شعر، داستان، مهارت‌های زندگی، زندگی‌نامه و هنر تورق کنند.
 
و کتاب‌سازی در غرفه «از کلمه تا کتاب». کودکان در این غرفه بعد از نوشتن یک داستان یا شعر با کمک کارشناسانی که در این بخش قرار دارند با فرایند ساخت کتاب آشنا می‌شوند، قرار دادن عکس در صفحات کتاب و جلدسازی از دیگر کارهایی است که بچه‌ها در این غرفه می‌آموزند.
 
«بردار» غرفه دیگر این بخش است، جایی که در آن بچه‌ها با مباحث آموزشی مرتبط با کتاب آشنا می‌شوند، تمرکز، مهارت‌های زبانی و آموزشی و درک مطلب از دیگر کارهایی که در این قسمت ارائه می‌شود. در این غرفه والدین و کودکان با روش‌های خواندن کتاب آشنا می‌شوند.


 
و بازی «کنجکاو» اخرین غرفه نمایشگاه است. در این بازی بچه‌ها از کیوسک مستقر در نمایشگاه کار خود را شروع می‌کنند. آن‌ها باید معماهای داخل بازی را حل و صندوق‌های پنهان شده داخل کتاب‌ها را پیدا کنند.
 
آن‌ها با اسکن یکسری QR codeو پیدا کردن کتاب‌ها یکسری امتیاز مختلف به دست می‌آورند،‌ در آخر هم قصه‌های بازی را مرتب می‌کنند تا بتوانند برنده‌ جایزه‌های جذابی باشند. در این قسمت بچه‌ها با حل کردن هر معما به اسم یک کتاب می‌رسند  که باید آن را در غرفه انتشارات همان کتاب پیدا کنند و با دوربین روی جلد آن را ببیند تا بتوانند صندوق‌ها را پیدا کنند.
 
و البته یکی از بخش‌های جذاب بخش فعالیت‌های فرهنگی سالن کودک و نوجوان، پیش‌بینی سازه‌هایی برای عکاسی کودکان است، سازه‌هایی از داستان‌های کدو قلقله‌زن،  شنگول و منگول و آرش کمانگیر و رستم. غرفه‌ای هم پیش‌بینی شده است که در آن بچه‌ها می‌توانند با کتاب‌هایی که از نمایشگاه خریداری کرده‌اند عکس یادگاری بگیرند.
 
سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها