سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
هدف دشمن از بین بردن جایگاه و منزلت بانوان است

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین معرفی برگزیدگان جشنواره داستان کوتاه نقش‌آفرینی زن مسلمان ایرانی گفت: غرب همه تلاش خود را معطوف از بین بردن تقدس خانواده کرده است؛ چرا‌که اگر بتواند خانواده را متزلزل کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی آیین معرفی برگزیدگان جشنواره داستان کوتاه «نقش‌آفرینی زن مسلمان ایرانی» با حضور محمد حسین‌زاده، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی برگزار شد. 

هدف دشمن از بین بردن جایگاه و منزلت بانوان است 
مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: غرب همه تلاش خود را  معطوف از بین بردن تقدس خانواده کرده است؛ چرا‌که اگر بتواند خانواده را متزلزل کند، جامعه سالم از بین خواهد رفت. یکی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی، جشنواره نقش‌آفرینی زن مسلمان ایرانی است. بعد از پیروزی انقلاب، زنان ایرانی به جایگاه واقعی خود رسیدند درحالی‌ که وضعیت زنان در غرب نزول پیدا کرده است.‌ در یک قرن اخیر، بشر از جایگاه خود به‌عنوان اشرف مخلوقات به حیوانیت نزول پیدا کرده و نتیجه آن از بین رفتن شان و منزلت زن است. «مادر» در ادبیات دینی و ایرانی منزلت و  مفهوم مقدسی دارد؛ از این‌رو دشمن برای رسیدن به هدف خود، علیه زن سرمایه‌گذاری کرده است.

حسین‌زاده با بیان اینکه آیین نجات‌بخش اسلام آمد و دختر و زن را محترم دانست، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در دوره‌ای مبعوث شد که عرب، دختر داشتن را زشت می‌دانست و دختران را زنده به گور می‌کرد اما نبی مکرم اسلام(ص) دخترش را چون نور چشمش گرامی می‌داشت. 

زن در انقلاب اسلامی به شان و جایگاه خود رسید
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: در نگاه اسلام، مادر، ستون و پاسدار حریم خانواده است؛ از این‌رو انقلاب اسلامی ایران نگاه کالا‌محوری به زن را از بین برد. حضرت زینب(س) به‌عنوان الگوی زن مسلمانان در عرصه‌های مختلف قوی ظاهر می‌شود و زنان ایرانی با تبعیت از این بانوی نمونه در خط مقدم جبهه‌ها حضور داشتند و در ۸ سال جنگ تحمیلی از‌جمله در خرمشهر شاهد بودیم که زن و مرد دوشادوش یکدیگر بودند؛ چه در خط مقدم و چه در پشت جبهه‌ها و پرستاری از رزمنده‌ها.

حسین‌زاده افزود: زنان در انقلاب اسلامی ایران در عرصه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حضور چشمگیر دارند و این قله‌ها به اندازه‌ای زیاد است که زن مسلمان ایرانی جریان‌ساز خواهند شد. زنان در زمان رژیم طاغوت از داشتن سواد محروم بودند اما هم‌اکنون بالای ۵۰ درصد دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه داستان و رمان در معرفی جایگاه زن مسلمان کمتر نوشته شده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاه علوی، نبوی و سیره فاطمی را به دختران منتقل کنیم باید به سراغ ادبیات برویم و این جشنواره آغازی برای این مسیر است.

حمایت نهاد کتابخانه‌های از بانوان نویسنده
در ادامه حجت‌الاسلام سبزیان با گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: عظمت و جایگاه انقلاب اسلامی ایران، مرهون رهبری و پیشوایی امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر است. قطعا بانوان در این انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارند و در روایت نیز آمده است که ۵۰ نفر از یاران امام زمان(عج) را بانوان تشکیل می‌دهند. این جشنواره هدف مقدسی را پایه‌گذاری کرده است و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی همکاری و حمایت خود را با نویسندگانی که آثاری در این مسیر دارند اعلام می‌کند.   

مدیرکل اداره کتابخانه‌های خراسان رضوی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، ماموریت بانوان و زنان نویسنده و صاحب قلم در حوزه جهاد تببین را بسیار اثر‌گذار می‌دانند و توصیه‌های ایشان در این زمینه نیز قابل تامل است.  

به گزارش ایبنا؛ در انتهای مراسم کتاب و فایل صوتی «بانوی ایرانی» که داستان‌های برگزیده جشنواره نقش‌آفرینی زن مسلمان ایرانی رونمایی شد؛ همچنین براساس این گزارش از مجموع آثار رسیده به جشنواره داستان کوتاه نقش‌آفرینی زن مسلمان ایرانی ۳۳۰ اثر مربوط به داخل استان و باقی مربوط به خارج از خراسان رضوی بوده که از بین آن‌ها ۱۳ اثر به مرحله داوری رسید و در نهایت سه اثر برگزیده و ۱۰ اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

الهام جعفری از خراسان رضوی با اثر دردواره نفر دوم، رفیع افتخار از تهران با اثر قهرمانی دیگر نفر سوم، خدیجه حسینی از مشهد با اثر پشت درخت‌های بلوط نفر سوم جشنواره شدند. 

مریم‌السادات زکریایی، نادیا درخشان‌فرد، عابدین زارع، خدیجه غفاری، سارا شجاعی، فرشته علیخانی، هما خانی زارع، فروزنده عدالت کاشی، گوهر صوفی و مریم موسویان نیز شایسته تقدیر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها