سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
پرداختن به اولویت‌های نیکوکاری در برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره شعر نیکوکاری/ برنامه‌ریزی برای برپایی جشنواره داستان نیکوکاری

محمد مهدی خانمحمدی، دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با اشاره به برپایی مراسم اختتامیه این جشنواره در سی‌ام خرداد، از برنامه‌ریزی برای پرداختن ویژه به اولویت‌های نیکوکاری در دوره‌های بعدی جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی خانمحمدی در این نشست که امروز (24 خرداد) به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی، با حضور سید مهدی طباطبایی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و نماینده هیات داوران جشنواره و عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: برپایی نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری از بهمن 1400 کلید خورد و در راستای انجام روند مراحل اجرایی، در استان‌های قم، گیلان، مشهد، اصفهان و کرمان با حضور شاعران برجسته و پیشکسوت محافل شعرخوانی با موضوع نیکوکاری را برگزار کردیم.

خانمحمدی تعداد اشعار رسیده به دبیرخانه جشنواره را 616 اثر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، 257 اثر کلاسیک، 135 شعر، سپید و نیمایی و 101 اثر رباعی، 71 شعر در حوزه کودک و نوجوان و 45 اثر نیز ترانه بودند. در مجموع 287 نفر در این جشنواره شرکت کردند که با توجه به اینکه تجربه نخست بود، استقبال مطلوبی شد و شاعران کشورمان توانستند با هنر شاعری خود در کار خیر شرکت کنند.


وی تصریح کرد: سطح کیفی آثار مطلوب است و می‌تواند در قالب نماهنگ و تلفیق با هنرهای دیگر در سازمان‌های مختلف از جمله صداوسیما و شهرداری مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر جشنواره شعر نیکوکاری با اشاره به اینکه نخستین جشنواره با نگاهی کلی و بدون درنظر گرفتن موضوعات اولویت‌دار برگزار شد، افزود: در دوره‌های بعد تلاش داریم به موضوعات اولویت‌دار به طور خاص توجه کنیم.

اقدامات فرهنگی تلنگری برای توجه به مقوله نیکوکاری است
همچنین در این نشست، عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی با اشاره به اینکه نیکوکاری از نظر لغوی با واژه‌هایی چون کرم، بر، خوبی، مودت، دستگیری و کار خیر کردن مترادف است، عنوان کرد: امروز سازمان‌ها و نهادهای مردمی بسیاری به دنبال کمک‌رسانی و دستگیری از کودکان و خانواده‌های نیازمند هستند و نهادهای فرهنگی از جمله حوزه هنری نیز می‌توانند با مشارکت در امر فرهنگسازی، نیکوکاری را در جامعه تقویت کنند.


وی با اشاره به سابقه طولانی توجه به نیکوکاری در ادبیات فارسی و فرهنگ کهن ایرانیان افزود: ایرانیان از گذشته‌های دور بر پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک تاکید داشته‌اند و در اشعار مشهور بسیاری به نیکوکاری اشاره شده است. در عین حال به دلیل تغییر سبک زندگی جهانی ما از فرهنگ اصیل خود فاصله گرفته‌ایم و برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند تلنگری برای توجه دوباره به آموزه‌های ملی، اسلامی و فرهنگی ما باشد. با توجه به افزایش قشر محروم کشورمان باعث اقشار مختلف جامعه نیز در کنار بهزیستی و کمیته امداد به یاری هموطنان نیازمند بشتابند.

برپایی اختتامیه جشنواره شعر نیکوکاری در 30 خرداد
سیدمهدی طباطبایی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و نماینده هیات داوران جشنواره نیز در این نشست با تاکید بر سابقه طولانی توجه به موضوع نیکوکاری در آموزه‌های ملی و اسلامی ما عنوان کرد: در تمام سبک‌های ادبی شامل ادبیات تعلیمی، غنایی، عرفانی و حتی حماسی به نیکوکاری اشاره شده و مشارکت دانشگاه شهید بهشتی در برپایی جشنواره شعر نیکوکاری با هدف توجه دادن جامعه دانشگاهی و نخبگان به امور خیر انجام شده است.

وی با بیان اینکه شاعران 23 استان کشور در نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری شرکت کردند، افزود: کیفیت اشعار رسیده مطلوب است و قابلیت انتشار در قالب یک مجموعه کتاب را دارند. بیشتر شرکت‌کنندگان در این جشنواره بانوان بودند و از مهمترین مصادیق اشاره شده در آثار رسیده می‌توان به مظاهر فقر، اهدای عضو، وقف، روزی حلال، تاسی به ائمه (ع) به‌ویژه امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام جواد (ع) و استناد به آیه و احادیث اشاره کرد. همچنین در بسیاری از اشعار بر بی‌دریغ بخشیدن و مانند ابر،‌ باران و خورشید بودن اشاره شد.


مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی همچنین از برنامه‌‌ریزی برای برپایی جشنواره‌های داستان و پژوهش ادبی نیکوکاری در سال‌های آتی خبر داد.

طباطبایی زمان و مکان برپایی مراسم اختتامیه جشنواره را 30 خرداد از ساعت 18 تا 20 در سالن سوره حوزه هنری اعلام کرد و گفت: در این مراسم سه برگزیده نهایی هر بخش معرفی و تجلیل خواهند شد. به نفر اول مبلغ 40 میلیون، نفر دوم 30 میلیون و به نفر سوم نیز مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها