چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
ظرفیت همکاری مشترک فرهنگی بین ایران و فنلاند وجود دارد

در دیدار سفیر فنلاند در ایران با رئیس سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر تقویت تعاملات فرهنگی کتاب‌محور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، هفتمین روز از برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، کاری کاهیلوئوتو، سفیر فنلاند در ایران، با یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران دیدار و گفت‌‌‌و‌گو کرد. 

کاهیلوئوتو گفت: بسیار علاقه‌مند بودم محل نمایشگاه کتاب تهران را ببینم و از آن بازدید کنم و خوشحالم این فرصت را پیدا کردم. فنلاندی‌ها نیز به کتاب و کتاب خواندن چه به‌صورت چاپی و چه به‌صورت آنلاین، علاقه‌مند هستند و این کشور آثار ادبی بسیاری دارد و مرکزی در فنلاند وجود دارد که آثار ادبیات را معرفی و منتشر می‌کنند.

وی افزود:‌ هنوز برنامه‌ای برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده نداریم؛ اما این نمایشگاه ظرفیت لازم را دارد؛ چراکه تعداد کتاب‌هایی که از فارسی به فنلاندی و برعکس ترجمه شده زیاد است. تلاش می‌کنیم حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده را تا سه ماه قبل از برگزاری این رویداد، اعلام کنیم.

احمدوند نیز بیان کرد:‌ من هم خوشحالم شما را در این نمایشگاه می‌بینم، امیدوارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، را به مردم فنلاند معرفی کنید. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین و پربازدیدترین نمایشگاه‌های منطقه است که حدود سه میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید دارند دو هزار و 800 ناشر در این نمایشگاه حاضر هستند. امسال بیش از۱۸۰ ناشر بین‌المللی در نمایشگاه حاضر هستند. به ایجاد تعاملات فرهنگی میان فنلاند و ایران علاقه‌مند هستیم و فکر می‌کنم همکاری‌های تجاری و فرهنگی خوبی میان این دو کشور می‌تواند ایجاد شود.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: کتاب‌های خوبی در ایران منتشر می‌شود که می‌تواند به مخاطبان فنلاندی ارائه شود. در سال گذشته  ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر شده بخشی از آن‌ها در زمینه کودک و ادبیات است. شرکتی که معرفی کردید می‌تواند واسطه خوبی برای همکاری‌های بعدی باشد. علاقه‌مندیم اگر در فنلاند، نمایشگاهی برگزار می‌شود، به‌عنوان مهمان ‌حاضر شویم.

در این دیدار سفیر فنلاند از وضعیت نشر الکترونیک در ایران سوال کرد که احمدوند گفت:‌ اینجا نمایشگاه‌ کتاب‌های کاغذی است اما شرکت‌های خوبی در ایران کار توزیع کتاب‌های الکترونیکی را برعهده دارند که می‌توانیم طی جلساتی با حضور نمایندگان آن‌ها، این شرکت‌ها را معرفی کنیم. ایرانیان تصویر زیبایی از فنلاند دارند و امیداوریم این تصویر کامل شود.

سفیر فنلاند در ادامه گفت:‌ این وظیفه من است که درباره روابط مهم میان فنلاند و ایران و نظرات مختلف درباره فرهنگ ایران بیشتر بدانم. در فنلاند نمایشگاه‌های کتاب متعددی داریم. در دو شهر فنلاند نمایشگاه‌های مهمی برگزار می‌شود که فکر می‌کنم بتوانیم از طریق انجمن پیشبرد زبان فنلاندی که گروه نشر کتاب هستند و ترجمه ادبیات فنلاندی را ارتقا می‌دهند، ارتباط مناسبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد:‌ امیدوارم بتوانیم دوباره ملاقاتی داشته باشیم. شاید برای شما جالب باشد که فنلاندی‌ها بسیار در زمینه کتاب کودک فعال هستند. امیدوارم بتوانیم در این خصوص نیز فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم. دوره سختی را در زمان کرونا سپری کردیم؛  سخت بود با این حال به تازگی توریست‌های زیادی به ایران آمدند و امیدواریم در زمینه توریست نیز بتوانیم تعامل داشته باشیم.

سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها