شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
تحقق کار‌های غیرتکراری در سازمان انتشارات  جهاد دانشگاهی شدنی است

علی رمضانی در جلسه گرد‌همایی مدیران شعب انتشارات جهاد دانشگاهی سراسر کشور، با تاکید بر ظرفیت‌های علمی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره توجه این نهاد به کار‌های جدید گفت:شروع این اقدامات در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با توجه به پشتوانه معنوی و تعامل با دانشگاه‌‌ها و فضای نخبگانی کشور، شدنی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین هفتمین گرد‌همایی مدیران شعب انتشارات جهاد دانشگاهی سراسر کشور با حضور علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حامد علی اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی امروز شنبه(14 اسفند‌ماه‌) در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
رمضانی در این مراسم، ضمن گرامی‌داشت یاد ‌و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی و سعید کاظمی آشتیانی، رئیس فقید پژوهشکده رویان و تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: وقتی از جهاد دانشگاهی صحبت می‌کنیم، مفهوم مقدس پیش‌رویِ بدون امکانات اولیه و طراحی‌های بزرگ بدون مقدمات معمول که برخی تصور می‌‌کنند، بدون آن‌ها نمی‌توان برنامه‌ای را به پیش بُرد، به ذهن متبادر می‌شود. فکر می‌کنم مهم‌ترین مطلبی که باید در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی متبلور شود، حرکت به سمت کار‌های نشدنی است.
 
وی با بیان این مطلب که فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دستگاه‌های جدید علمی را می‌توان به‌عنوان مرام‌نامه کاری سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی قرار داد، گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند، اقداماتی انجام شود که تکرار اقدامات دیگران نباشد؛ علاوه‌بر این توصیه می‌‌کنند کار‌ها، کوچک شروع شود تا به‌مرور پرو‌بال و شاخه‌و‌برگ پیدا کند و به‌طور طبیعی به پیش برود. شروع  کار غیر‌تکراری، ارزشمند و البته در توان هر دستگاهی نیست، اما شروع این اقدامات در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با توجه به پشتوانه معنوی و تعامل با دانشگاه‌‌ها و فضای نخبگانی کشور، شدنی است.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: بررسی آمار نشر کشور از ابتدای سال جاری، نشان می‌دهد بیش از 102 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است. نزدیک به 70 هزار عنوان این کتاب‌‌ها به‌عنوان چاپ نخست در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده و انتظار می‌رود با این تعداد اتفاقی را شاهد باشیم؛ اما فقط چند عنوان این کتاب‌ها قابل بررسی و تامل هستند. بنابراین می‌توان از ظرفیت عظیم سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و همچنین در جهاد دانشگاهی به‌واسطه اتصال با جامعه دانشگاهی مصروف کار‌های جدید، فاخر و جریان‌ساز شود.
 
رمضانی افزود: کتاب‌های بسیاری از ناشران دولتی و خصوصی قابلیت تکرار در قالب فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را دارد، اما به‌نظرم می‌توان تقدم را در موضوعات دیگری برای جهاد رقم زد؛ چراکه بسیاری از گره‌گشایی‌ها در امور کشور از سوی جهاد دانشگاهی رقم خورده و این جریان در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز قابل تکرار است.
 
وی به وابستگی و برخورداری ناشرانِ پشت‌گرم به حمایت‌های دولتی از‌جمله سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی اشاره و بیان کرد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به انجام کاری دست بزنند که دیگران به‌ویژه ناشران بخش خصوصی توانایی انجام آ‌ن‌‌ را ندارند؛ از‌جمله تولید دائره‌المعارف‌ها.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره ظرفیت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ورود به ادامه داد: شایسته است جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد در ارتباط و تعامل با دانشگاه به حوزه علم توجه ویژه داشته باشد. بسیاری از استادان دانشگاه برای اهداف مختلف، چه شوق و اشتیاق شخصی یا طی مراتب ارتقاء علمی به چاپ کتاب در بیرون از دانشگاه اقدام می‌کنند؛ بنابراین چه بهتر که از این ظرفیت استفاده شود و با سیاست‌گذاری سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی پیش برود و این سازمان از یک ناشر نشسته به ناشر ایستاده، مطالبه‌گر و سیاست‌‌‌گذار تبدیل شود.
 
رمضانی افزود: نشر کشور در برخی حوزه‌ها به پیش‌ران‌‌هایی از‌جمله فناوری نیاز دارد تا ارتقاء پیدا کند. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بسیاری از ناشران به دلیل کسب و کار سنتی، امکان استفاده از سایت‌های فروش را نداشتند. در فاصله بین نمایشگاه اول تا دوم مجازی کتاب، بسیاری از ناشران و کتاب‌‌فروشان به طراحی سایت فروش اقدام و برخی از آسیب‌های دوره کرونا را جبران کردند. به نظر می‌رسد در این زمینه باید الگو‌‌هایی بسازیم؛ از‌جمله نمایشگاه مجازی کتاب و یا تولید کتاب‌های الکترونیکی که زمینه حذف انبار و  را فراهم می‌کند. انتظار می‌‌رود سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در این حوزه پیش‌تر باشد.
 
وی با اشاره به اقدام سازمان جهاد دانشگاهی در انتشار مجموعه «روایت پیشرفت» گفت: خوشحالم موضوع «روایت پیشرفت» که از‌جمله نیاز‌های کشور است، در سازمان جهاد دانشگاهی پیگیری می‌شود. مهم است روایت خودمان را در مقابل جنگ‌ روایت‌ها، قرائت کنیم؛ البته نیازمند رعایت ظرافت‌هایی است، مشابه آنچه در حوزه ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری وجود داشت؛ بنابراین فکر می‌کنم ناشران فعال در این حوزه با همفکری دستور‌نامه‌‌هایی در این حوزه تدوین کنند تا جای اشکال‌گیری از متون وجود نداشته باشد. 
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر توجه به ترویج کتابخوانی بیان کرد: خواهش می‌کنم، برای کتاب‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، مساله ترویج جدی گرفته شود. کمتر می‌شنویم کتابی از سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برسر زبان‌ها بیفتد. امروز اگر کتاب ناشری در نمایشگاه و یا کتاب‌فروشی اثرش را در یک چرخه موفق به دست مخاطب برساند، بی‌تردید پیش‌تر در حوزه ترویج فعالیت قابل توجهی داشته است.
 
رمضانی به مسئولان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تاکید کرد به اعلام وصول کتاب‌های سازمان برای ثبت در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران، مشارکت در جشنواره‌های مختلف و دریافت کاغذ توجه کنند.




جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: امیدواریم در عرصه کتاب که از مهم‌ترین عرصه‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری است، با حضور نهادهایی از‌جمله جهاد دانشگاهی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، به اهداف ترسیم شده رهبر انقلاب برسیم و شاهد شکوفایی این عرصه باشیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن بیان این‌که سال سخت و پُرتلاشی در جهاد دانشگاهی و حوزه نشر پشت ‌سر گذاشتیم، بیان کرد: در دو سال اخیر با وجود شرایط کرونایی، خوشبختانه آمار نشر نسبت به دوران پیش از کرونا بیشتر است.  

رحیمیان در ادامه با تاکید براین‌که حوزه نشر، حق بزرگی بر گردن موضوع علم، پیشرفت علم و تکنولوژی و فرهنگ دارد، گفت: از گذشته تا امروز که رفتن به سمت فضای مجازی و نشر الکترونیک، مقداری نشر مکتوب را متاثر کرده اما این حوزه همچنان بسیار مهم است. فعالیت در حوزه نشر،  کار بسیار سختی است و از طرفی معمولا به چشم نمی‌آید، یک کتاب از لحظه‌ای که متن خام آن پخته دست ما می‌رسد تا لحظه‌ای که تبدیل به کتاب می‌شود، زحمات زیاد اجرایی، محتوایی و علمی دارد؛ لذا باید قدر آن را دانست.

وی تاکید کرد: بی‌تردید کاری که کتاب انجام می‌دهد را بسیاری از قالب‌های فرهنگی و هنری نمی‌توانند انجام دهند؛ بنابراین نگاه همکاران در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به کتاب، باید یک نگاه مقدس باشد. نیت قربت‌الی‌الله داشته باشید و قدر وقتی که می‌گذارید را بدانید.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان این‌که نشر هم صنعت است و هم هنر، عنوان کرد: کسانی که وارد عرصه نشر می‌شوند، مانند صنعت سینما، اگر توجیه و پیش‌بینی درست اقتصادی برای کار خود نداشته باشند، در ادامه مسیر دچار مشکل می‌شوند. بسیاری از ناشرها به همین دلیل که فضا و اقتصاد نشر را نمی‌دانستند، ورشکسته شدند.

وی ضمن بیان این‌که صنعت نشر یک صنعت سهل و ممتنع است، اضافه کرد: نشر هم هنر است و نیاز به دقت و زیباشناسی خاص خود دارد؛ علاوه‌براین نشر هم صنعت است و به دوراندیشی و توجیه اقتصادی نیاز دارد.
 
رحیمیان در ادامه با اشاره به این‌که از مجموعه جهاد دانشگاهی، کار جهادی انتظار می‌رود، عنوان کرد: کار جهادی، مختصاتی دارد و نیازهای علمی و فرهنگی روز به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی ان مدنظر است. حتی باید نیازهای چند سال آینده کشور در حوزه نشر و دیگر حوزه‌ها را پیش‌بینی کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

 وی جهاد دانشگاهی را یکی از تامین‌کنندگان اصلی متون دانشگاه‌ها پس از انقلاب معرفی کرد و گفت: خوشبختانه جهاد دانشگاهی تامین‌کننده بخشی از نیازهای علمی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی و از دهه 60 به بعد بوده سابقه درخشانی از خود به جای گذاشته است؛ البته این نیاز همچنان وجود دارد. مهم، شناخت مخاطب و نیاز جامعه علمی و فرهنگی کشور است که باید در این مسیر گام برداریم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نوآوری و خلاقیت در عرصه‌ها و فعالیت‌های جدید نشر را از اقدامات مورد انتظار از انتشارات جهاد دانشگاهی خواند و افزود: خواهشم از همکاران جهاد این است که در تعامل با اهالی قلم، نشر و تالیف، به‌‎‌ویژه استادان دانشگاه نهایت تکریم و احترام در دستور کار باشد و رویکرد حمایتی نسبت به دانشجویانی که به ما مراجعه می‌کنند را داشته باشیم.

رحیمیان ضمن تاکید بر پرهیز انتشارات جهاد دانشگاهی از چاپ کتاب‌های زرد، بیان کرد: کتاب‌هایی که به بازاری بودن و زرد معروف هستند، شاید برای درآمدزا باشند، اما بی‌تردید از شان و جایگاه جهاد دانشگاهی می‌کاهد.
 
وی گفت: ارتباط انتشارات جهاد دانشگاهی باید با مجموعه سازمان‌های کشوری دست‌اندرکار حوزه نشر و کتاب، وسیع‌تر و مداوم‌تر باشد. آثاری هم که منتشر می‌شود در وهله نخست مورد نیاز کشور باشد و در درجه بعد در رویدادهای ملی و کشوری مانند جایزه کتاب سال که رقابت وجود دارد، حضور قابل توجهی داشته باشیم و به درجه‌ای برسیم که هر یک از شعب جهاد دانشگاهی یک کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر در جایزه‌های ملی و کشوری داشته باشند.
 


حامد اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این انتشارات عنوان کرد: در زمینه تولید محتوا امسال به مرز 11 هزار عنوان نزدیک شده‌ایم و در شعب، رکورد زدیم. تقریبا به هدف قطب‌بندی که داشتیم  رسیده‌ایم و تا حدودی می‌دانیم اولویت‌  شعب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی چه چیزی است.
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر تعامل و هم‌افزایی مطلوب شعب و مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: آنچه مسلم است، باید در کنار کمیت، کیفیت را جدی بگیریم، در همین راستا بحث ارزیابی شعب را از سال گذشته به‌صورت جدی شروع کردیم که ادامه دارد. گزارش قابل قبولی هم از وضعیت واحدها در حوزه فعالیت‌‌شان تهیه شده است.

اکبرزاده شروع به کار برند «شانزده» و تغییر نام کتابفروشی جهاد دانشگاهی به همین نام از سال گذشته را  از‌جمله فعالیت‌های اقتصادی ویژه انتشارات جهاد دانشگاهی در سال گذشته خواند و اضافه کرد: یک فروشگاه اینترنتی بسیار خوب با قابلیت‌های بالا هم ایجاد کردیم که از نیمه‌های سال 1400 به ثمر رسید.

وی افزود: در حوزه توزیع نیز همکاری‌های بسیار جدی شده است و تعداد قابل‌توجهی از شعب، همکاری کاملی دارند. تمامی آثارشان در تهران توزیع می‌شود. در حوزه زیرساختی هم علاوه بر فروشگاه، سایت فروش هم فعالیت دارد و سایت جدید هم امروز رونمایی می‌شود.

اکبرزاده در ادامه گفت: از سال گذشته استفاده از ظرفیت نشر الکترونیک را جدی دنبال کردیم که امسال به ثمر نشست و امسال با تاخیر، نخستین کتاب صوتی مجموعه انتشارات جهاددانشگاهی را رونمایی کردیم؛ دومین کتاب هم آماده رونمایی است.

 رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره برنامه‌های پیش روی این سازمان در سال آینده هم عنوان کرد: مساله اول سازمان بحث کیفیت است. باید در کیفیت تولید آثار و فعالیت‌های ترویجی که انجام می‌دهیم، بازبینی داشته باشیم؛ همچنین توجه به فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی را در دستور کار قرار دهیم. علاوه‌براین ‌اولویت‌های موضوعی انتشارات را با هماهنگی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اعلام و براساس آن تولید محتوا خواهیم کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: عمدتا کارهایی که جهاد دانشگاهی تولید می‌کند، متون علمی و دانشگاهی است اما در زمینه تولید متون فرهنگی هم باید جدی‌تر وارد شویم؛ در خود مجموعه ستاد سازمان و در بحث تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی شروع شده است.
اکبرزاده در پایان گفت: با همکاری و همراهی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اساسنامه سازمان انتشارات تغییرات اساسی خواهد داشت. حتی نام آن تغییر خواهد کرد و کارها رنگ و بوی فرهنگی بیشتری خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها