جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
بازنشر اثری کودکانه درباره امام کاظم (ع)

«عشق اگر سایه خواست من هستم» نوشته سید مهدی شجاعی از سوی انتشارات کتاب نیستان به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «عشق اگر سایه خواست من هستم» اثری داستانی از سید مهدی شجاعی به روایتی از اصحاب امام کاظم (ع) اشاره دارد که در زمان حکومت برمکیان در ری حاضر به اطاعت و پرداخت مالیات به آنان نمی‌شود تا اینکه یحیی بن خالد برمکی بر مسند حکومت ری یکی از مطیعان امامان شیعه را می‌نشاند. این صحابه که فردی از اهالی ری است پس از پنج ماه سفر در مکه به دیدار امام کاظم (ع) مشرف می‌شود و شرحی از داستان خود را بازگو می‌کند. امام، نامه‌ای به وی می‌دهد که والی وقت با خواندن آن نه تنها مالیات وی را حذف بلکه نیمی از دارایی خود را نیز به وی می‌بخشد.

داستان «عشق اگر سایه خواست من هستم» متنی شاعرانه دارد و شامل توصیف‌های زیبا در وصف ناامیدی و امید و شرحی شاعرانه از عشق و شوق در برابر امر امام زمانه است. کتاب در تمام بندهای خود، روایتی خواندنی و قابل لمس از خستگی و در عین حال شیدایی سفر از ری تا مکه با مرکَب زمینی و بازگشت از این سفر و در ادامه راهی‌شدن دوباره به مکه برای دیداری تازه را بازگو می‌کند. نگرانی‌ها و خیالاتی که قهرمان داستان را آنی رها نمی‌کند در تمام طول متن قطره به قطره با مخاطب متن به شراکت گذاشته می‌شود و وی در نهایت مخاطبش را در جایگاه خود می‌نشاند و واله و شیفته متن نامه امام می‌کند و به شیدایی می‌کشاند.

داستان «عشق اگر سایه خواست من هستم» از حیث تاریخی نیز در زمان حکومت عباسیان و وزارت برمکیان رخ می‌دهد، زمانه‌ای که در آن برمکیان در اوج قدرت در دستگاه خلافت عباسی هستند و تمام امور حکومتی را در ید خود دارند و در این میان، انتخاب والی شیفته امام شیعه از سوی کارگزاران عباسی نیز در نوع خود اتفاقی بسیار جذاب و هیجان‌برانگیز است که سرنوشتی عجیب را نیز برای وی رقم می‌زند.

«عشق اگر سایه خواست من هستم» با تصویرگری فرهاد جمشیدی در 28 صفحه رقعی توسط انتشارات کتاب نیستان عرضه شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها