شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
«آخرین زنبور عسل»؛ دنیایی که هیچ زنبوری ندارد

کتاب «آخرین زنبور عسل» نوشته برِن مک‌دیبِل، با ترجمه‌ای از حشمت‌السادات میرعابدینی و به همت نشر چ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ برِن مک‌دیبِل با کتاب «آخرین زنبور عسل» که به تازگی با ترجمه حشمت‌السادات میرعابدینی و به همت نشر چ در دسترس مخاطبان فارسی زبان (گروه سنی بالای 8 سال) قرار گرفته است، پیشتر عنوان کتاب سال نیوزیلند برای کودکان و نوجوانان را به دست آورده است.

«آخرین زنبور عسل» رمانی کودکانه است با داستانی درباره خانواده، وفاداری، مهربانی و شجاعت که در آن دنیایی عجیب خلق شده است. آینده‌ای بسیار محتمل که آنچنان دور از باور نیست؛ تغییرات آب و هوایی برای همیشه شیوه زندگی بشر را تغییر داده است و در نتیجه دیگر هیچ زنبوری در جهان ما وجود ندارد.

در این تصویر بچه‌ها وظایف زنبورها را برعهده دارند و با چوب‌های پَر در میان درختان میوه می‌چرخند. این همان کاری است که امروز کشاورزان گلابی هانیوان مجبور به انجام آن هستند.

در چنین شرایطی گاهی زنبورها آنقدر بزرگ می‌شوند که نمی‌توانند در شاخه‌ها حرکت کنند، گاهی اوقات می‌افتند و استخوان‌هایشان می‌شکند. اما در این میان کسی هست که می‌خواهد یک زنبور عسل باشد، به صورت دستی گرده‌افشانی کند و بهترین زنبوری باشد که مزرعه تا به حال به خود دیده است.

Peony (گل صدتومانی) با خواهر و پدربزرگش در یک مزرعه میوه خارج از شهر زندگی می‌کنند. در دنیایی که زنبورهای واقعی منقرض شده‌اند، سریع‌ترین و شجاع‌ترین بچه‌ها از درختان میوه بالا می‌روند و گل‌ها را با دست گرده‌افشانی می‌کنند. تنها چیزی که گل صد تومانی واقعا می‌خواهد، این است که زنبور عسل باشد.

در مزرعه به اندازه کافی غذا برای خوردن و جایی برای خوابیدن وجود دارد. مادر گل صد تومانی از راه می‌رسد تا او را از همه چیزهایی که تا به حال می‌دانسته دور کند چون شاید تمام ظرافت و تفکر سریع گل صد تومانی برای خفظ سلامت و امنیت او کافی نباشد.

«آخرین زنبور عسل» رمانی زیبا و خشن برای خوانندگان است و صدای گل صد تومانی تا مدت‌ها پس از خواندن آخرین صفحه با شما خواهد بود.
 

بِرن مک‌دیبِل، نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان، متولد یکم ژوئیه سال 1966 در وانگانوی نیوزلند است. او در مزارع اطراف جزیره شمالی مرکزی نیوزلند بزرگ شد. برن به مدت 20 سال در ملبورن، ویکتوریا و استرالیا زندگی کرد و اکنون در سواحل غرب میانه استرالیای غربی ساکن استرالیا است.

برن با نام کالی بلک نیز می‌نویسند. او از نام مستعار برای تمایز بین کتاب‌های نوشته شده برای کودکان (با نام برن مک‌دیبل) و کتاب‌های نوشته شده برای بزرگسال(با نام کالی بلک) استفاده می‌کند.

کتاب «آخرین زنبور عسل»(How to Bee) در سال 2018 برنده جایزه کتاب نیوزلند شد و همچنین به عنوان کتاب سال شورای کتاب کودکان استرالیا(CBCA) انتخاب شد.

این کتاب در ادامه جوایز بسیاری همچون «جایزه پاتریشیا رایتسون،  جایزه ادبی برتر نیو ساوت ولز»، «جایزه ادبی جشنواره استرالیای جنوبی»، «جایزه نورما کی همینینگ(2018)»، «جایزه کتاب سال، آسیب‌شناسی گفتار استرالیا» و «جایزه کتاب معلمان شمال سامرست، بریتانیا» را برای برن مک دیبل به همراه داشت. 

«آنانسی: افسانه‌ای از مردم آشانتی»، «فیل» و «آخرین زنبور عسل» از ترجمه‌های حشمت‌السادات میرعابدینی به شمار می‌آیند.

کتاب «آخرین زنبور عسل» نوشته برِن مک‌دیبِل، در 251 صفحه، به قیمت 82 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز، با ترجمه حشمت‌السادات میرعابدینی و ویراستاری بنفشه محمودی، از سوی نشر چ منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها