چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
چگونه هیتلر ایده‌های ناسیونال سوسیالیستی را پیدا کرد؟/ افراد عادی چگونه به نازیسم ملحق شدند؟

کتاب «مؤمنان واقعی هیتلر؛ چگونه مردم عادی نازی شدند» اثر رابرت ژلاتلی ابتدای سال 2022 از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مؤمنان واقعی هیتلر؛ چگونه مردم عادی نازی شدند» اثر رابرت ژلاتلی استاد تاریخ دانشگاه فلوریدا ابتدای سال 2022 از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.

این کتاب به جای نادیده گرفتن سوسیالیسم به عنوان برچسبی که هیتلر ظاهراً برای منافع تاکتیکی انتخاب کرده بود، استدلال می‌کند که ما باید ناسیونالیسم و سوسیالیسم را جدی بگیریم. این کتاب بر اساس انبوهی از اسناد آرشیوی، منابع دست اول و منابع ثانویه، از نظر گستردگی و تسلط بر مطالب اثری ارزشمند به شمار می‌رود.

نویسنده در این اثر سوالات متهورانه جدیدی را در مورد چگونگی واکنش آلمانی‌ها به ایدئولوژی نازی‌ها و آنچه رژیم باید به آنها ارائه دهد مطرح می‌کند. تجزیه ایدئولوژی آدولف هیتلر بینش‌هایی را در مورد دنیای سیاست افراطی ارائه می‌دهد که در طول دوره رایش سوم، انرژی‌های انفجاری ایجاد کرد که در جنگ جهانی دوم و هولوکاست به اوج خود رسید.

اغلب تئوری‌های نهفته در ناسیونال سوسیالیسم یا نازیسم به عنوان یک توده غیرمنطقی از ایده‌ها رد می‌شوند. با این حال، این ایدئولوژی هیتلر را به کسب قدرت در سال 1933 سوق داد، همه چیز را در قالب رایش سوم ارائه کرد و رنگ آنرا به آنها زد و او را هر چند کوتاه به قدرتمندترین رهبر جهان تبدیل کرد.

پرسش محوری این است که هیتلر چگونه این ایدئولوژی را کشف کرد؟ چگونه بود که گروه‌هایی از رهبران، پیروان و شهروندان عادی جنبه‌های ناسیونال سوسیالیسم را بدون تجربه دست اول از «پیشوا» یا خواندن آثار او اتخاذ کردند؟

آنها یک تمایل جمعی برای ایجاد یک «جامعه مردمی» هماهنگ و منتخب نژادی برای ایجاد فرهنگ سیاسی سوسیالیستی آلمان داشتند و در واقع به دنبال تجدید ملی بودند. اگر بخواهیم ظهور حزب نازی و قدرت پایدار قابل توجه دیکتاتوری جدید را درک کنیم، باید جنبه های ناسیونالیستی و سوسیالیستی این ایدئولوژی را جدی بگیریم.

هیتلر به نوعی نماینده ایده‌ها، احساسات و اهدافی مطرح شد که او با هزاران و در نهایت میلیون‌ها «مومن واقعی» که همفکر بودند به اشتراک گذاشت. رئیس یک سپاه یونیفرم پوش که توده‌ها را جمع می‌کند و به سنگرها حمله می‌کند. نکته قابل توجه این است که میلیون‌ها نفر در یک کشور تحصیل‌کرده و فرهیخته سرانجام پذیرفتند یا خود را با یک ایدئولوژی افراطی پر از نفرت و مملو از پیامدهای مرگبار همسو کردند.

این کتاب در 12 فصل تنظیم شده است. «چگونه هیتلر ایده‌های ناسیونال سوسیالیستی را پیدا کرد»، «راه‌های رهبران اولیه به سوسیالیسم ملی»، ناسیونال سوسیالیست چپ»، «مبارزان»، «رای دهندگان نازی»، «ناسیونال سوسیالیسم قدرت می‌گیرد»، «تلاش برای وحدت»، «جست‌وجو برای یک انقلاب فرهنگی»، «ایدئولوژی نژادپرستانه»، «ناسیونالیسم و نظامی‌گری» و «جنگ و نسل‌کشی» از جمله فصول این کتاب به شمار می‌روند.

نویسنده این اثر «رابرت ژلاتلی» استاد تاریخ دانشگاه ایالتی فلوریدا است. «نفرین استالین: نبرد برای کمونیسم در جنگ و جنگ سرد»، «حمایت از هیتلر: رضایت و اجبار در آلمان نازی»، «گشتاپو و جامعه آلمان: اجرای سیاست نژادی» و «لنین، استالین و هیتلر: عصر فاجعه اجتماعی» از جمله آثار دیگر این نویسنده به شمار می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها