دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
رباعی‌ها و دوبیتی‌های لَکی شاعر ایلامی منتشر شد

کتاب «دلبرگ» مجموعه‌ای از رباعی‌ها و دوبیتی‌ها به زبان لکی سروده «فریدون مرادی» از سوی نشر زانا در ایلام منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، فریدون مرادی، شاعر لک‌زبان، مجموعه شعرش به لکی با عنوان «دلبرگ» در نشر زانا به چاپ رساند.
 
این کتاب از دو بخش دوبیتی و رباعی و از مفاهیمی همچون: عشق، طبیعت، دوری یار، سرزمین و وطن، حماسه، آداب و رسوم، خُلق و خوی زندگی ایلی و عشایری و... تشکیل شده است.

در چند سال اخیر ناشرانی تخصصی در ایلام همچون «زانا» به مدیریت (ظاهر سارایی) و «باشور» (محمد مرادی‌ نصاری)، رویکردی جدی به انتشار کتاب‌هایی در زبان کردی و گویش‌ها و لهجه‌های زیرمجموعه آن داشته و تاکنون آثار متعددی را از شاعران و نویسندگان کرد زبان مناطق مختلف منتشر کرده‌اند.

خوشبختانه در استان ایلام با برخورداری از تنوع گویشی و زبانی و وجود بسترها و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناسب، فرصت سرودن شعر و نگارش داستان، به زبان کردی پدید آورده است.

در این میان ناشران تخصصی و حرفه‌ای نقشی مهم و مؤثر در انتشار و انتقال فرهنگ و زبان کردی به جوامه هدف بر عهده گرفته‌اند. از طرفی استقبال مخاطبان از این آثار عملاٌ امکان استمرار جدی تر را برای پدیدآورندگان میسر و هموارتر کرده است.

«دلبرگ» به عنوان مجموعه‌ای از رباعی‌ها و دوبیتی‌های لکی می‌تواند پاسخی به ذهن و دنیای کنجکاو و مشتاق علاقه‌مندان به این زبان بدهد.
 
نشر زانا این کتاب 80 صفحه‌ای را با طرح جلدی از سامان سارایی در 500 جلد و به قیمت 35 هزار تومان منتشر کرده است.
 
شعری از این کتاب:

سر وصلِ وژم ساده‌ی دل پاک وژم
گل بوته‌ی گل پیونه و دل چاک وژم
هی دوس! من و یار و پدیدار و کو
ای دلبرِ دل ساده‌ی بن چاک وژم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها