دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
بررسی جنبه‌های طراحی نیروگاه‌ ‌حرارتی

کتاب «نیروگاه‌ حرارتی، طراحی و راه‌اندازی» با ترجمه سیداحسان شکیب، عضو هیات علمی دانشگاه بزرگمهر قائنات و رضا کریمی، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر در جشنواره کتاب سال جوانان 1400 معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «نیروگاه‌ حرارتی، طراحی و راه‌اندازی» به بررسی جنبه‌های مختلف طراحی و راه‌اندازی نیروگاه‌ حرارتی می‌پردازد و از اصول اولیه شروع کرده و در نهایت راهکارهای فنی را ارائه داده است.

هدف این کتاب ارائه یک بُعد جدید از موضوع طراحی و راه‌اندازی نیروگاه حرارتی و تمرکز بر روی فناوری و طراحی این گونه نیروگاه‌ها با ارائه نوع خاصی از راهکارهای راه‌اندازی و عیب‌یابی است. همچنین فصول خاصی از کتاب به مشکلات عددی مشاهده‌شده بر روی نمونه‌ها پرداخته است.

این کتاب به واسطه ارتباط طولانی نویسنده به مدت بیش از 40 سال در بحث طراحی و مهندسی نیروگاه حرارتی آماده شده است. در طول این مدت طولانی وی دانش و تجربه خود را با دانشجویان موسسات فنی مختلف به اشتراک گذاشت و متوجه شد که دانشجویان به این موضوع بسیار علاقه‌مند هستند؛ به این دلیل که محتوای این آموزش‌ها را برای حرفه خود بسیار مفید می‌دانستند. همچنین نویسنده این تجربه را با مهندسان حرفه‌ای تحت برنامه‌های آموزشی به‌عنوان نمونه برنامه آموزش مهندسان فارغ‌التحصیل، برنامه آموزش مروری و برنامه آموزش پرسنل راه‌اندازی با توجه به بازخوردهای گرفته‌شده در طول ارتباط با مهندسان به اشتراک گذاشته است.

این کتاب به نحوی نوشته شده است تا بتواند برای دانشجویان رشته‌های مهندسی مکانیک و قدرت در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورداستفاده قرار بگیرد. افراد دارای مدرک دیپلم نیز که قصد دارند در زمینه نیروگاه حرارتی تخصص کسب کنند، می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. فصل اول کتاب به بررسی ترمودینامیک و فصل دوم نیز به مباحث مولد بخار، گردش، طبقه‌بندی و طراحی سطوح انتقال حرارت می‌پردازد. فصل سوم درباره سوخت و احتراق توضیح می‌دهد و فصل چهارم نیز به زغال سنگ اختصاص دارد. فصل پنجم دیگ بستر روان سیال را پوشش می‌دهد و فصل ششم نیز به معرفی عملکرد توربین بخار می‌پردازد.

فصل هفتم به معرفی سیستم احتراق و عملکرد توربین بخار می‌پردازد و فصل هشتم نیز به بررسی نیروگاه دیزل اختصاص دارد. موضوع فصل‌های نهم و دهم نیز تشریح و هدف سیستم‌های نیروگاه بخار و کنترل اتوماتیک پارامترهای اصلی مولد بخار است.

فصل یازدهم به بررسی سیستم همبند می‌پردازد و فصل‌های 12 و 13 کتاب نیز درباره روشن و خاموش‌کردن مولد بخار و شرایط راه‌اندازی غیرعادی بحث می‌کنند.

«نیروگاه‌ حرارتی، طراحی و راه‌اندازی» نوشته دیپاک کی سرکار و ترجمه رضا کریمی و سیداحسان شکیب، سال گذشته در 411 صفحه و بهای 85 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه بزرگمهر قائنات به بازار آمد و مهرماه امسال به عنوان ترجمه شایسته تقدیر معرفی شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها