سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
معرفی «کتابفروشی‌های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب» در یک کتاب

کتاب «کتابفروشی‌های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب» به قلم «خلیل حسینی عطار» در 218 صفحه قطع رقعی توسط انتشارات محقق منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان‌رضوی، مولف کتاب «کتابفروشی های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب» برای معرفی اثرش به این عبارت مرحوم عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب «تاریخ ایران بعد از اسلام» اشاره کرده است که «کسی که تاریخ را چنان که هست می‌نگرد، به کمک آن می‌تواند فاصله زمان را در هم بنوردد و زندگی کنونی خویش را در زندگی انسان های گذشته و در دنباله آن مشاهده کند. لیکن این فایده وقتی حاصل تواند شد که تاریخ تنها سرگذشت فرمانروایان و نام آوران نباشد. سرگذشت همه مردم و داستان زندگی تمام طبقات باشد.»
 
«کتابفروشی‌های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب»، روایت زندگی و کار یکی از مهم ترین و موثرترین این طبقات است. طبقه کتابفروشان و ناشرانی که در مشهد الرضا (ع) زیسته‌اند و در حوزه فرهنگ نقش آفرینی کرده‌اند و اکنون به مدد این پژوهش از غبار فراموشی ایام مصون مانده‌اند.
 
پژوهشی که با بهره‌گیری دانشورانه از منابع پرشمار کتبی و شفاهی، تصویری گویا و خواندنی از آن روزگار به دست می‌دهد. از روزگاری که جز بر منابعی که مولف بدان دسترسی داشته، میسر نبود.
 
«خلیل حسینی عطار» در مقدمه کتاب می‌نویسد: هنگامی که از سوی «چهارسو» - گروهی ۱۰ نفره که مشی آنان افزایش حس تعلق به هویت شهر است -  پژوهش صد سال با کتابفروشان به من سپرده شد، هر لحظه نگران از دست رفتن فرصت‌ها بودم. لذا همزمان با همکاری در پروژه ساخت مستند «صد سال با کتابفروشی های مشهد» به کارگردانی مهدی شایقی پژوهش این کتاب نیز ادامه می‌دادم و طرح اولیه را چنین سامان داده بودم؛  عهد قاجار، عصر پهلوی و  دوره انقلاب اسلامی.
 
مولف کتاب «کتابفروشی‌های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب» در خصوص روش کار تهیه این اثر نیز می‌گوید: نخست منابع مکتوب هر دوره را مطالعه و مطالب مورد نیاز را فیش‌برداری و اسامی را استخراج می‌کردم، آنگاه برای تکمیل یافته‌ها و ابهام‌زدایی از آن، به گفتگو و مصاحبه با صاحب‌نظران و نقش‌آفرینان می‌پرداختم.
 
«خلیل حسینی عطار» ادامه می‌دهد: عهد قاجار، صحن عتیق نخستین خاستگاه کتابفروشان مشهد، آشنایی با سه تن از کتابفروشی‌های مشهد به نام‌های مشهدی نوروز علی‌کتابفروش «کتابفروشی زوار»، میرزانصرالله‌مهرخوان «کتابفروشی‌فردوسی» و کتابفروشی رحمانیان، عصر پهلوی، پایان قاجار و برآمدن رضاخان، کتابفروشان دوره پهلوی اول، کتابفروشان دوره پهلوی دوم، زندگی و کارنامه ۱٨ کتابفروش و ناشر و آشنایی با زندگی و کارنامه شیخ هادی راثی، نخستین و نام آورترین کتابفروشی در میان کتابفروشان ورپا، بی جا و مکان و کسی که نیاز اهل کتاب و فرهنگ و تحقیق را عاشقانه فراهم می‌کرد، از مهم‌ترین سرفصل‌هایی هست که در «کتابفروشی‌های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب» مطرح شده است.
 
وی همچنین با بیان اینکه عکس، اسناد و کتابنامه نیز در بخش‌های پایانی این اثر آمده است، یادآور می‎شود: در این کتاب از کانون نشر حقایق نیز سخن به میان آمده است و بخشی به استاد محمدتقی شریعتی مزینانی که علاوه بر فعالیت‌های گسترده اجتماعی، سیاسی و مذهبی در حوزه نشر و عرضه کتاب هم فعال بوده است، اختصاص یافته است.
 
«خلیل حسینی عطار» همچنین از انتشار جلد دوم کتاب «کتابفروشی‌های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب» که از آستانه انقلاب تا به امروز را دربرمی‌گیرد، در آینده‎ای نزدیک خبر داد.
 
اضافه می‌شود، کتاب «کتابفروشی‌های مشهد از عصر قاجار تا صبح انقلاب» قرار است فردا چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ در ویژه‌برنامه «شب صد سال کتاب‌فروشی‌های مشهد» در محل تالار فردوسی مجتمع دکتر علی شریعتی مشهد به نشانی سه‌راه ادبیات رونمایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها