جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
حلقه‌های گمشده سینمای اصفهان

کتاب «سینما به روایت اصفهان» در واقع جست‌و‌جویِ حلقه‌های گمشده اطلاعات تاریخی سینما در اصفهان است و به وضعیت و حوادثِ سینمای اصفهان از ابتدا تا آغاز انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  کتاب «سینما به روایت اصفهان» پژوهشی تاریخی –تحلیلی، درباره سینمای اصفهان، در سال‌های (1304-1357)خورشیدی است. این پژوهش از سوی نفیسه باقری، پژمان نظرزاده آبکنار و مصطفی حیدری به انجام رسیده است.
 
این کتاب شامل 8 فصل با سرفصل‌های زیر است:
فصل اول «چهار باغ عباسی، مرکز سینمای اصفهان»، فصل دوم «تاریخ سالن‌های سینماهای اصفهان»، فصل سوم «رابطه نهاد قدرت و سینما در اصفهان»، فصل چهارم «مناسبات اقتصادی سینما در اصفهان»، فصل پنجم «مناسبات اجتماعی سینما در اصفهان»، فصل ششم «تجربیاتی از اصفهان»، فصل هفتم «مورد عجیب سینمای آزاد در اصفهان»، فصل هشتم «آغازی بر یک پایان».

این کتاب در واقع جست‌و‌جویِ حلقه‌های گمشده اطلاعات تاریخی سینما در اصفهان است و به وضعیت و حوادثِ سینمای اصفهان در دوره پهلوی تا آغاز انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

این کتاب درباره سالن‌های سینمای اصفهان، مکان‌های آنها سینماهای تخریب‌شده و نیمه‌خراب اطلاعات تاریخی داده است. سینمای اصفهان که در مقیاس بزرگ‌تر زیرمجموعه سینمای ایران است، با تاریخ ورود سینما به ایران پیوستگی دارد. در سال 1279 مضفرالدین‌شاه قاجار در سفر به اروپا با سینما توگراف آشنا شد و بعدها به دستور او، میرزاابراهیم‌خان عکاس‌باشی اولین فیلمبرداری از جشن گل‌ها را آغاز کرد؛ و بدین‌گونه این صنعت وارد ایران شد و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت‌؛ تا آنجا که امروز سینماگران ایرانی، جایگاه خود را در سینمای جهان پیدا کرده و با جوایز اسکار ِ اصغر فرهادی آن جایگاه را به خوبی تثبیت کرده‌اند.
 
در پایان عصر پهلوی اول؛ سینما نه‌تنها در تهران، بلکه در شهرهایی چون اصفهان و تبریز واقعیتی بی‌بدیل و انکارناپذیر بود. کتاب «سینما به روایت اصفهان» به‌خوبی توانسته با زبانی شفاف و بدون پیچیدگی با مخاطب ِ خود ارتباط برقرار کند. در این کتاب و در کنار پژوهش تاریخی، نویسندگان توصیفی دقیق از شهر اصفهان را چنان ارائه کرده‌اند که خواننده همراه آنها به گردشی در گوشه و کنار این شهر می‌پردازد. این امر، خود از جذابیت‌های این کتاب است که آن را از متنی خشک و صرفا تاریخی به در می‌آورد و خواننده را با خود همراه می‌سازد.

«چهار باغ عباسی که از یک سمت به میدان دروازه دولت و عمارت شهرداری و از سمت دیگر به سی‌وسه پل می‌رسد؛ به غیر از چند استثنا، اکثر سینماهای شهر اصفهان را در خود جای داده است. کافه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و سایر مظاهر فرهنگی دوران معاصر قسمتی از نشانه‌های هویت چهارباغ عباسی در سال‌های آغازین قرن حاضر بودند..»(از متن کتاب)

در این کتاب با پیشروی مباحث، گذاری نرم و مخمل‌گون از جامعه سنتی ایران و به طبع آن شهر اصفهان به سوی ایرانِ صنعتی‌شده صورت می‌گیرد؛ یعنی صرفا به مبحث سینمای اصفهان پرداخته نمی‌شود؛ بلکه در خلال آن به تاریخی مهم از تاریخ معاصر ایران و گذار از جامعه سنی به سوی جامعه مدرن که سینما خود یکی از مظاهر آن است، آورده شده است.

«کارگران که مخاطبان اصلی و گسترده سینماهای اصفهان بودند، در مواقعی رفتارهای نامتعارفی در سالن‌های سینما از خود بروز می‌دادند. عموما وسیله نقلیه کارگران اصفهان دوچرخه بود و روایت است هنگام تعطیلی کارخانه‌های نساجی، خیل عظیم کارگران کارخانه‌ها با دوچرخه‌های خود روانه چهارباغ می‌شدند.»( ارز متن کتاب)

در پایان کتاب، جداول و تصاویری بسیار از اسناد و حتی سینماهای اصفهان آورده شده که بسیار در خور توجه است. این کتاب پژوهشی ارزشمند به شمار می‌رود؛ نه‌تنها برای امروز، بلکه برای آیندگان. البته ممکن است منبعی برای پژوهش‌ها در زمینه‌های دیگر نیز باشد؛ چرا که از ورای آن بخشی تاریک از تاریخ سینمای ایران روشن و برای همیشه ثبت و ضبط شده است.
 
کتاب «سینما به روایت اصفهان» توسط انتشارات سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در دو نوبت (پاییز و زمستان سال 1399) منتشر شده است. این کتاب 356 صفحه دارد و قیمت آن 70000 تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها