سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
مؤسسه بوستان کتاب قم دو اثر را راهی بازار نشر کرد

مجموعه دوجلدی «فلسفه دین» و «اندیشه سیاسی تربیتی علوی در خطبه‌های نهج‌البلاغه» از سوی بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، فلسفه دین به یک معنا دنباله‌رو تمایل فطری انسان به تفکر جدید درباره موضوعات بسیار مهم دینی است که به تفکر بنیادی، تحلیلی و انتقادی در باب دین و نگاه عقلانی به آن می‌انجامد.

این شاخه از فلسفه شامل استدلال‌ورزی و تفکر پایه‌ای درباره ماهیت وحی و تجربه دینی، چیستی دین و قلمرو آن یا انتظار بشر از دین و همچنین براهین دینی، از جمله براهین اثبات وجود خدا است؛ هریک از این موضوعات، مرکز توجه اندیشمندان غرب و شرق بوده و همچنان در محافل مطالعات دینی محل بحث و بررسی است.

اثر پیش رو به قلم دکتر یحیی کبیر، حاصل تدریس، نقد و بررسی همین موضوعات در قالب واحدهای درسی رشته «فلسفه دین» در دانشگاه است.

در این نوشتار، مقصود از دین بیشتر سنت ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) است. موقف این اثر در مورد اصل وجود خداوند، پدیدارشناختی است؛ زیرا تا درک حقیقتی برای انسان عینیت نیابد، انسان هرگز سراغ آن نمی‌رود.

ساختار فلسفی این اثر تحلیلی است، زیرا تحلیل و آنالیز تصوری و تصدیقی آن ضروری است و بنای آن بر رعایت گونه‌گویی مجموعه دوجلدی «فلسفه دین (وحی، مکاشفه و تجربه دینی) و (چیستی دین و معرفت دینی)» نوشته یحیی کبیر در 680 و 792 صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
 

«اندیشه سیاسی تربیتی علوی در خطبه‌های نهج‌البلاغه»
نهج‌البلاغه، اقیانوس موج‌خیزی است که گوهرهای فراوانی از علم و معرفت را در خود نهفته دارد؛ از آن جمله، تربیت و سیاست است که در این کتاب به‌وفور به چشم می خورد؛ همان چیزی که در همیشه روزگار، دو رکن مهم جامعه بشری بوده و هست. مجموعه حاضر، بررسی اندیشه سیاسی – تربیتی علوی در خطبه‌های نهج‌البلاغه است که به تفصیل، تحلیل و نگارش شده است.

جلد اول این اثر که حاوی 35 خطبه از نهج البلاغه بود و این جلد، مشتمل بر 47 خطبه است. عناوین برخی از خطبه‌هایی که در این جلد منتشر گردیده است، عبارتند از: انذار و تخویف، چیستی شبهه و حتمی‌بودن مرگ، نکوهش غدر و خیانت، پیامد هواپرستی و درازی آرزو، درس دنیاشناسی، شرایط و اوصاف قربانی، هجوم مردم برای بیعت، پاسخی دندان‌شکن به خوارج، خوارج‌کشی ممنوع، خطر دنیاگرایی، حماسه نکوهش کوفیان، رؤیای صادقه، نیایش و تعلیم صلوات، حق‌کشی بنی‌امیه، 20 نشان بندگی، نکوهش خرافه‌های نجومی، کاستی‌های زنان، زهد اکثری و اقلی، چیستی دنیا در 10 فراز.
 
کتاب «اندیشه سیاسی تربیتی علوی در خطبه‌های نهج‌البلاغه» نوشته آیت‌الله بهشتی «عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» به همت مؤسسه بوستان کتاب در 520 صفحه به چاپ رسیده است.
 
علاقه‌مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب می‌توانند از تخفیف ۲۰درصدی آثار یادشده بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها