دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
جغرافیای طبیعی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی لاریجان در «محلات لاریجان آمل»

«محلات لاریجان آمل» نوشته مصطفی راعی اسکی با مقدمه خسرو معتضد از سوی نشر انتخاب منتشر شد. نویسنده در این کتاب به معرفی کامل بخش‌های مختلف منطقه لاریجان آمل و تاریخ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و هنری این منطقه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «محلات لاریجان آمل» نوشته مصطفی راعی اسکی، جدیدترین کتاب منتشر شده درباره بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران است. منطقه لاریجان به دلایل طبیعی و سیاسی اهمیت بسیاری دارد.
 
بزرگترین کوه ایران یعنی قله دماوند و رودخانه هراز از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. همچنین این منطقه موطن بسیاری از بزرگان علم، فرهنگ و سیاست بوده است. به عنوان مثال آیت‌الله میرزا هاشم آملی لاریجانی در روستای پردمه لاریجان به دنیا آمد. دو پسر این عالم دینی، یعنی آیت‌الله صادق آملی و علی اردشیر لاریجانی، ریاست قوه‌های قضاییه و مقننه کشور را بر عهده دارند.
 
نویسنده در این کتاب در 9 فصل به معرفی کاملی از جغرافیای طبیعی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بخش لاریجان شهرستان آمل پرداخته است. عناوین فصول 9‌گانه کتاب به ترتیب عبارتند از «تاریخ و جغرافیای مازندران»، «جغرافیای تاریخی و طبیعی لارقصران»، «جغرافیای تاریخی و طبیعی لاریجان آمل»، «جغرافیای تاریخی و طبیعی بالالاریجان»، «جغرافیای تاریخی و طبیعی امیری لاریجان»، «جغرافیای تاریخی، طبیعی و انسانی دلارستاق لاریجان»، «جغرافیای تاریخی، طبیعی و انسانی بهرستاق لاریجان»، «جغرافیای تاریخی، طبیعی و انسانی نمارستاق لاریجان» و «بزرگان گمنام لاریجان آمل».
 
 تصاویر تعدادی از بزرگان اهل لاریجان و همچنین فهرست منابع و مآخذ بخش پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.
 
«محلات لاریجان آمل» نوشته مصطفی راعی اسکی با شمارگان هزار نسخه، 598 صفحه و بهای 30 هزار تومان از سوی نشر انتخاب روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 
نشست نقد و بررسی این کتاب، چهارشنبه هشت بهمن (1393) در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد. گزارش «ایبنا» از این نشست را در اینجا بخوانید.
 
درباره نویسنده

مصطفی راعی اسکی، محقق و پژوهشگر اهل لاریجان است. عمده تالیفات این نویسنده (کتاب و مقاله) درباره منطقه لاریجان آمل است. «اسک در گذر تاریخ»، «نبردهای لاریجان و آمل» و «حماسه 6 بهمن آمل» نام شماری از کتاب‌های این محقق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها