-
مروری بر کتاب «آینشتاین» اثر تامس ریکمن؛
شخصیت قرن
فیزیک و تاریخ فیزیک بیشتر از هر چیز دیگری در مرکز توجه کتاب قرار گرفتهاند. تلاش شده است محتوای کتاب به نحوی عرضه شود که برای خواننده غیرمتخصص قابل فهم باشد. همچنین، تلاش شده که کتاب نسبت به نوآوریها و مداخلههای آینشتاین به نحو معقولی جامع باشد.
-
نگاهی به کتاب «زنان ایرانی و شیوههای زندگی آنان»؛
زن قجری از دید زن غربی
کتاب «زنان ایرانی و شیوههای زندگی آنان» در اوایل قرن بیستم منتشر شده و حاصل سالها اقامت نویسنده در ایران است. نویسنده با نگاهی گاه شرقشناسانه و گاه انسانشناختی، به بررسی ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و روزمره زنان در جامعه ایران آن زمان میپردازد.
-
نقد؛
آیا اسناد ساواکِ گروه حزبالله رمزگشایی خواهد شد؟
محمد رحمانی در یادداشتی نوشت: آیا اسناد ساواکِ گروه حزبالله و آزادی مشکوک برخی از اعضا رمزگشایی خواهد شد، آیا روایتهای جدید از نقشآفرینی شخصیتهای مشهوری همچون مصطفی جوان خوشدل در چگونگی این ادغام خواهیم خواند. بی شک وقتی کتابی در سال ۱۳۹۸ با امضا نویسنده تحویل دادهشده و در سال ۱۴۰۳ چاپشده یقیناً با وسواس علمی باید اثری چند بعدی را خواند.
-
زیستن در انحنای زمین؛
درنگی رمزگشایانه بر نمایشنامه «فرضیهی زمین مسطح» اثر مصطفی مستور
این متن دچار همان یأسی است که مستور در نوشتههای بعد از رمان «روی ماه خداوند را ببوس» همچنان به اشکالی از آن مبتلاست. این ناامیدی بازتاب بنبستی است که در جهاننگری و انسانگرایی اومانیستی اوست.
-
نقدی بر رمان «صید درخت»؛
سه روایت از ساکنان تپۀجنگلراش
سید علی زندی نوشت: «صید درخت» در سه دفتر روایت میشود. قلم نویسنده روان است و البته بیشتر از هر چیزی خلاقیت مؤلف در سروشکل دادن به داستان به چشم میخورد و آنچه که در اثر، مقابل مخاطب قرار میگیرد هم رنگ و بوی معما دارد و هم رنگ و بوی چیزی شبیه به رئالیسم جادویی.
-
یادداشت؛
«چشم در چشم» و اهمیت مطالعه در زمینه هنر
این روزها نمایشگاهی در موزۀ هنرهای معاصر تهران در حال برگزاری است که توجه آشنایان و ناآشنایان عالم هنر را به خود جلب کرده است. نمایشگاه «چشم در چشم» به نمایش آثار ارزشمندی اختصاص دارد که بعضی از آنها برای مدتی طولانی،به معرض نمایش درنیامده بودند. در این میان، عدم شناخت و کملطفی بازدیدکنندگان نسبت به آثار ایرانی بهوضوح نمایان است. دلیل این کملطفیها چیست؟