سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۰
«نظریه دولت دینی» از وظايف حاكم و مردم سخن مي‌گويد

کتاب «نظریه دولت دینی» نوشته علی‌اکبر نوایی به سفارش پژوهشگاه فرهنگ و معارف از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. اين كتاب با تبيين وظايف مردم و حكومت اسلامي، ضرورت صلاحيت حاكم و قانون اساسي را يادآور مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي دفتر نشر معارف، در اندیشه سیاسی اسلام، ولایت امر (به معنی اداره جامعه اسلامی طبق موازین شریعت) در عصر غیبت امام معصوم(ع) بر عهده فقهای جامع‌الشرایط است که علاوه بر شرایط عام، آگاه‌ترین افراد زمان خود نسبت به موازین شریعت اسلامی و عادل‌ترین آنها در عمل به فرامین الهی باشند. «نظریه دولت دینی» گامی در راستای تبیین این موضوع به شمار مي‌آيد. 

این کتاب از یک پیشگفتار و 9 فصل تشکیل شده است. فقه، چالش‌ها و بایستگی‌ها، در مسیر فقه حکومتی، فقه جواهری نماد فقه حکومتی، زمینه‌شناسی دولت در فقه اسلامی، نظام‌سازی شریعت و فقه، بنیادهای دولت اسلامی، صلاحیت حاکم اسلامی، اقتدار حاکمیت دینی و اختیارات حکومت و حاکم اسلامی، عناوين فصول مختلف اين كتابند.
 
نویسنده در فصل نخست به جامعیت و کمال شریعت، اجتهاد و ماهیت و لزوم آن و چالش‌ها و بایسته‌های فقه توجه دارد و در فصل دوم، نگرش‌های فقهی در باب حکومت و روش‌های بارورسازی و تحول در فقه را عنوان مي‌كند. 

فصل سوم کتاب «نظریه دولت دینی» موضوعات فقه جواهری و بزرگان، ویژگی‌ها و خصوصیات این فقه و جایگاه ولایت فقیه در این مکتب فقهی را بررسي مي‌كند. در فصل چهارم، مفهوم دولت و رابطه دولت و حاکمیت، ارتباط دین و دولت در قرآن و روایات و سابقه تاریخی تشکیل دولت در اسلام و زمینه‌شناسی دولت در فقه اسلامی تبیین شده‌اند.
 
تعریف سیاست، تعامل دین و سیاست، وجوب تأسیس نظام در شریعت و فقه و گونه‌های نظام‌سازی شریعت و فقه و رابطه فقه حکومتی با موضوعات حکومتی و سیاسی، از موضوعات فصل بعدي اين نوشتار محسوب مي‌شوند. 

نويسنده در فصل ششم بنیادهای دولت اسلامی مانند دین، سرزمین، مردم، جایگاه و نقش مردم در مشروعیت نظام و وظایف مردم را در برابر حاکم و حکومت اسلامی، ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلامی تبیین می‌كند. او در فصل هفتم ضرورت صلاحیت حاکم در اسلام، قانون اساسی و حکمای اسلامی را يادآور مي‌شود و در فصل هشتم، مفهوم قدرت، فلسفه قدرت و اهداف آن را در اندیشه سیاسی اسلام بیان می‌كند. 

اختیارات حکومت و حاکم اسلامی، ویژگی‌های نظام سیاسی اسلام و ولایت مطلقه فقیه، حیطه‌های ولایت و اختیارات حاکم اسلامی، از مباحثي‌اند كه مخاطبان در فصل پاياني كتاب آنها را مطالعه خواهند كرد.

چاپ نخست کتاب «نظریه دولت دینی» را نشر معارف در شمارگان 3000 نسخه، 382 صفحه و بهاي 12000 روانه بازار کتاب و اندیشه كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط