شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۸
حلقه‌های مفقوده تاریخ در شعر پیدا می‌شود

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، دبیر پنجمین جشنواره شعر فجر در نشست خبری این جشنواره که صبح امروز (30 بهمن) برگزار شد، گفت: با دقت در متون شعری و به ویژه تذکره‌های شعر می‌توانیم بخش تاریکی از تاریخ را که به هر دلیلی ثبت و ضبط نشده است بیابیم. برهمین اساس کشف و حمایت از استعدادهای شعری مهم‌ترین هدف جشنواره شعر فجر است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز (30 بهمن) در سالن اجتماعات ساختمان فجر با حضور یحیی طالبیان، رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، دیبر جشنواره، محمودرضا اکرامی‌فر، دبیر علمی، مصطفی امیدی، دبیر اجرایی و اصحاب رسانه برگزار شد.

بیگی‌حبیب‌آبادی، در سخنرانی خود در این نشست گفت: انتخاب من به عنوان دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر حاصل خرد جمعی اعضای شورای سیات‌گذاری جشنواره بوده است. شعر به عنوان هنر و ثروت ملی باید همواره مورد توجه ویژه قرار بگیرد؛ چراکه شعر نخستین هنر سرزمین ما از دیرباز تا امروز و به اعتبار آن از امروز تا آینده است.

وی به حضور ساری و جاری شعر در زندگی اشاره و تشریح کرد: این حضور به‌گونه‌ای است که گاه نمی‌توانیم از کثرت و شدت وجود آن‌را ببینیم. تمام حلقه‌های مفقوده در تاریخ ما توسط شعر کشف می‌شوند. با دقت در متون شعری و به ویژه تذکره‌های شعر می‌توانیم بخش تاریکی از تاریخ را که به هر دلیلی ثبت و ضبط نشده است بیابیم. شعر ماناترین، نامیراترین و پایدارترین هنرهاست.

دبیر پنجمین جشنواره شعر فجر با تاکید بر دربرگیری این جشنواره در تمامی حوزه‌ها و قالب‌ها اظهار داشت: این جشنواره تقسیم‌بندی سنی ندارد. در فراخوان جشنواره نیز اعلام شد که تمامي شاعران با هر گرایش، سلیقه و سبک شعری می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

وی در ادامه درباره اهداف جشنواره گفت: کشف و حمایت از استعدادهای برتر حوزه شعر، ایجاد زمینه برای آفرینش شعر به عنوان هنر و ثروت ملی این سرزمین کهن، نهادینه کردن شعر و موضوع شعر به یک دغدغه ملی، ایجاد زمینه مناسب برای ارتباط شاعران ایران و سایر کشورها، ارج نهادن و تجلیل از شاعران پیشکسوت وایجاد وفاق و همدلی بیشتر میان شاعران از اهداف عمده جشنواره اند.

بیگی‌حبیب‌آبادی افزود: بخشی از این اهداف محقق شده است و بخشی دیگر در آینده و با گسترش فعالیت دبیرخانه محقق می‌شود. اما هر یک از این اهداف نیز زیرمجموعه‌هایی دارند.

برگزاری جشنواره‌های استانی ومنطقه‌ای، ارتباط مستمر با کانون‌های فعال در حوزه شعر، برگزاری مسابقات به صورت رقابتی، چاپ مجموعه شعر شاعران و دعوت از آن‌ها برای حضور در جشنواره‌ها زیرفصل‌های هدف نخست جشنواره شعر فجر ند که بیگی‌حبیب‌آبادی به آن‌ها اشاره کرد.

وی با تاکید بر افزایش بیش از 100 درصدی حضور شاعران در جشنواره امسال اظهار داشت: هرچند حضور شاعران جوان اهمیت بسزایی دارد اما پیشکسوتان بسیاری نیز در این عرصه حضور داشتند که سبب دلگرمی شاعران جوان بودند. البته آنان آثار خود را برای ارائه در کتاب جشنواره ارسال کردند و عرصه رقابت را به جوانان سپردند.

این شاعر همچنین از حضور چهل‌ونیم درصدی بانوان شاعر در جشنواره خبر داد و این مساله را نکته‌ای مثبت برشمرد.

وی ادامه داد: موضوعات شعری جشنواره آزاد بود. همچنین شاعران از سراسر کشور در این جشنواره حضور داشتند اما حضور شاعران استان البرز، تهران، مازندران، قم، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی چشم‌گیر‌تر بود.

دبیر پنجمین جشنواره شعر فجر معتقد است امسال طی روزهای برگزاری جشنواره شعر فجر تهران شعر باران می‌شود و در توضیح این امر گفت: سال‌های پیش شاعران فرصت شعرخوانی کمتری در اختیار داشتند اما امسال شش فرصت برای شعرخوانی در تمامی حوزه‌ها وجود دارد. همچنین معیار انتخاب میهمانان خارجی تعلق خاطر آنان نسبت به زبان فارسی بوده است.

اکرامی‌فر: آثار به صورت گروهی ارزیابی شدند
اکرامی‌‌فر، دبیر علمی پنجمین جشنواره شعر فجر در بخش پایانی این نشست درباره داوری جشنواره گفت: داوری‌های در سه بخش انجام شد. در مرحله مقدماتی آثار ناقص یا سروده‌هایی که ضعف‌های آشکاری داشتند حذف شدند. داوری‌های براساس کد هر اثر انجام شد. همچنین هیچ اثری از دبیرخانه خارج نشد و داوران به صورت گروهی و طی جلساتی آثار را ارزیابی کردند.

وی درباره ویژگی‌های داوران این دوره از جشنواره اظهار داشت: حدود 50 داور در سه مرحله آثار جشنواره پنجم را ارزیابی کردند. 40 درصد داوران مرحله نهایی دارای مدک دکترا بودند. سایر داوران نیز اغلب مدرک کارشناسی ارشد داشتند. از سوی دیگر داوری‌های جشنواره 25 روز پیش از اختتامیه پایان یافت.

در بخش دیگر از این نشست برخی از اصحاب رسانه‌ها پرسش‌هایی را مطرح کردند.

اکرامی‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر این‌که جشنواره تا چه اندازه به اهداف خود رسیده است؟ توضیح داد: بعد از جشنواره و ارزیابی آن مشخص می‌شود که چه اندازه به اهدافمان رسیده‌ایم. البته این ارزیابی باید براساس یک پژوهش علمی صورت بگیرد که البته درباره جشنواره‌های پیشین فرآیند این ارزیابی علمی در حال اجراست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اعلام اسامی داوران توضیح داد: بخش اعظم اعتبار جشنواره به اعتبار داوری‌ها و علمی‌بودن فرآیند داوری است. به احتمال 90 درصد اسامی داوران در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود. فردا نیز نشستی با نمایندگان گروه‌های داوری خواهیم داشت.

بیگی‌حبیب‌آبادی نیز درباره تحقق اهداف جشنواره طی دوره‌های پیشین اظهار داشت: طبیعی است که اهداف جشنواره در پنج دوره تحقق نمی‌یابد. بلکه باید آثار پژوهشی نیز بررسی و بهترین ناشران در حوزه شعر معرفی شوند. جشنواره باید گام به گام به پیش رود و گام‌های مستحکمی بردارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر حضور تمامی سلیقه‌ها و گرایش‌ها در جشنواره شعر فجر، گفت: ما در شش هزار پیام اینترنتی و دو مرتبه در سه روزنامه کثیرالانتشار فراخوان شرکت در جشنواره را اعلام و از تمامی شاعران برای حضور در این جشنواره دعوت کرده‌ایم.

طالبیان نیز در پاسخ به این پرسش افزود: ویژگی شعر و شاعری، پاکی، بزرگی و دانایی است. این افق بالاتر از افق‌های سیاسی است و سعی می‌کنیم این نگاه بر جشنواره حاکم باشد.

بیگی‌حبیب‌آبادی در پاسخ به پرسش اعلام اسامی داوران، درباره داوری‌های جشنواره اظهار داشت: در انتخاب داوران سعی شده است این داوران در یک طیف فکری قرار نداشته باشند و دیدگاه‌های آنان در تقابل و نه تعامل بایکدیگر باشد؛ چراکه در این صورت به تعادل در داوری می‌رسیم.

وی در پایان ملاک‌ها و معیارهای داوری را برشمرد و توضیح داد: آثار از نظر پیام و انسجام ساختاری، استفاده هنرمندانه از عناصر خیال، زبان و موسیقی درونی و کناری، عاطفه و تناسب آن با محتوا و نوآوری و تناسب آن با محتوا و موضوع بررسی شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط