چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۳
كتابخانه مركزي خوزستان به بهره‌برداري مي‌رسد

تا پايان سال جاري كتابخانه مركزي و هفت كتابخانه در حال احداث استان خوزستان به مجموعه كتابخانه‌هاي استان خوزستان افزوده مي‌شود.

رحيم فضيلت پور، مدير كتابخانه هاي عمومي خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با اعلام اين خبر گفت: كتابخانه هاي «امامت» در ايذه، «جسانيه»، « ويس»، «شيبان»، «هنديجان»، «اروند كنار» در آبادان و كتابخانه «بندر امام خميني(ره)» كتابخانه هاي در حال احداث در اين استان هستند.

وي يادآور شد: از 89كتابخانه فعال در استان 5/14درصد درجه يك هستند. تا سال 1388 كه برنامه چهارم توسعه به پايان مي رسد، بايد به ازاي هر 25هزار نفر، يك باب كتابخانه و به عبارتي دو برابر ظرفيت كتابخانه هاي موجود در استان فضاي كتابخانه اي داشته باشيم.

فضيلت پور احصاي منابع غير دولتي تعريف شده در قانون از جمله نيم درصد درآمد شهرداري ها را از برنامه هاي انجام شده در اين استان دانست و خاطرنشان كرد: مبلغ 30ميليون ريال در سال 1383، 270ميليون ريال در سال1384 ، يك ميليارد و 180ميليون ريال در سال 1385 و نيز مبلغ سه ميليارد ريال از محل اين درآمد ها در سال جاري دريافت شده است. مصوب نيم درصد شهرداري ها تاكنون 12ميليارد ريال است.

اين مقام مسوول با بيان اين مطلب كه مديريت امور كتابخانه هاي خوزستان براي تجهيز كتابخانه هاي استان دو ميليارد و 214ميليون ريال اعتبار در اختيار دارد تصريح كرد: براي رسيدن كتابخانه ها به وضعيت مطلوب بايد براي هر كتابخانه 400ميليون ريال هزينه شود. با در نظر گرفتن تعداد كل كتابخانه هاي استان به 36ميليارد ريال اعتبار نياز داريم.

وي در معرفي وضعيت كتابخانه هاي استان اظهار داشت: 60هزار و 354عضو كتابخانه هاي استان از 942هزار و 394نسخه و 772هزار و 12عنوان استفاده مي كنند. مساحت و زيربناي كلي كتابخانه ها به ترتيب 40هزار و 986 و 41هزار و 936متر مربع است.

فضيلت پور عنوان كرد: فضا و منابع كتابخانه اي استان پاسخ گوي نياز اعضا نيست. اين استان از نظر فضاي كتابخانه اي در كشور جايگاه بيست و دوم و از نطر منابع كتابخانه اي جايگاه هفدهم را به خود اختصاص مي دهد. به ازاي هر 100نفر جمعيت 96سانتي مترفضاي كتابخانه اي و 23نسخه كتاب داريم.

به گفته مدير كتابخانه هاي عمومي خوزستان، وضعيت علمي و كاربردي كتابخانه ها نسبت به سال هاي گذشته رشد قابل توجهي يافته است. همكاري و استفاده از ظرفيت هاي موجود در كتابخانه هاي مدارس و مساجد، مكانيزاسيون كتابخانه ها و ايجاد شبكه داخلي از برنامه هاي انجام شده در امر كتاب خواني در استان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط