چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
دلايل فراز و فرودهاي رشد علم در ايران

مدرس جامعه‌شناسي دانشگاه تهران در كتاب «مردم‌شناسي تاريخي شناختي علم در ايران» مي‌كوشد دليل افت پيشرفت علم در ايران را پس از دوره صفويه با نگاهي تطبيقي به اروپا بررسي كند./

دكتر ابراهيم فياض، نويسنده كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دوره بررسي‌هاي اين كتاب را دوره حكومت صفويان در ايران برشمرد و گفت: از همين دوران است كه تاريخ غرب نيز به نوعي آغاز مي‌شود.

وي افزود: دوره صفويه بعد از تمدن اوليه اسلامي در قرون سوم تا هشتم هجري، يك دوره تمدني مجزا به شمار مي‌آيد كه آثار خاص خود را دارد.

فياض كتابش را مطالعه تطبيقي، شناختي و ساختاري علم در ايران در تطبيق با اروپا به شمار آورد و گفت: تفاوت‌هاي ايران و غرب بر اساس علم تجربي نيز يكي از موضوعات بررسي كتاب است.

مدرس دانشگاه تهران در اين كتابش كوشيده است تا دريابد چرا علم در اروپا رشد كرد، اما در ايران پس از دوران صفويه، پيشرفت چشم‌گيري نداشت و حتي رو به افول گذاشت.

وي چنين مشكلي را داراي علل اجتماعي و سياسي دانست و گفت: با انجام چنين پژوهش‌هايي و بررسي علم در بُعد معرفت و ساختاري مي‌توان سياست‌گذاري درستي ترتيب داد تا رشد دايمي علم در ايران را سبب شود.

كتاب «مردم‌شناسي تاريخي شناختي علم در ايران» در 320 صفحه از سوي شركت چاپ و نشر بين‌الملل منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط