شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
انتشار متني فلسفي از روزگار انوشيروان ساساني

«رساله منطقي پولس پارسي» همراه مقدمه و تصحيح محمد كريمي زنجاني‌اصل از سوي مجمع ذخاير اسلامي منتشر شد. مدير مسوول مجمع، اين كتاب را متني فلسفي از روزگار انوشيروان ساساني برشمرد./

سيدصادق حسيني اشكوري، مدير مسوول مجمع ذخاير اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را ششمين عنوان از مجموعه «گنجينه‌هاي خطي» معرفي كرد.

وي افزود: پولس، فيلسوف و منطق‌دان ايراني، در اواخر سده ششم ميلادي در روزگار خسرو اول انوشيروان ساساني مي‌زيست. اين پادشاه در سال‌هاي 531 تا 571 حكومت مي‌كرد.

حسيني اشكوري ادامه داد: پولس را از مسيحيان نسطوري مذهب دانسته‌اند كه در زمان جاثقيلي يوسف يعني ميان سال‌هاي 552 تا 567 ميلادي، مطران (يكي از عناوين مذهبي) نصيبين (شهري در جنوب تركيه) بوده است.

به گفته وي، فعاليت پولس در دربار خسرو انوشيروان با دلبستگي‌هاي شاهنشاه ساساني و سياست‌هاي فرهنگي رابطه مستقيم داشت.

وي درباره ريشه‌هاي انديشه فلسفي پولس گفت: پس از پيروزي مونوفيزيت‌ها (يكي از فرق مسيحي كه عقايد كليساي ارمنستان ريشه در آن دارد) در روم، بسياري از نسطوريان به ايران پناهنده شده، به نشر آثار فلسفي پرداختند.

حسيني اشكوري يادآور شد: پولس ايراني بود و از پناهندگان رومي به شمار نمي‌آمد، اما تحت تاثير فرهنگ رومي موجود در جامعه آن دوران ايران قرار گرفت و در چنان فضايي دست به خلق آثار عقلي زد.

وي افزود: علاوه بر مقدمه مفصل كتاب، نسخه خطي متن سرياني كتاب كه در كتابخانه موزه بريتانيا موجود است و ترجمه لاتيني اين متن كه در ليدن هلند منتشر شده نيز به كتاب اضافه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط