یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
راه‌هاي عبور از مدرنيته در ايران

شهريار زرشناس از چاپ كتاب «اشارات و تنبيهات» كه جستاري بر مباحث اقتصاد، سياست و حكمت معاصر ايران دارد، خبر داد و گفت: اين كتاب در كنار جستار‌ها، پيشنهاد‌هايي بر اساس نظام‌‌هاي سرمايه‌داري كوچك مطرح مي‌كند كه براي گذرا از دوران مدرنيته در ايران كاربردي‌اند.\

زرشناس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: كتاب «اشارات و تنبيهات» با بحث حكمت از منظر تاريخ آغاز مي‌شود و در آن حكمت تاريخي، نگاهي مبتني بر فلسفه تاريخ از عصر روشنگري كه بر پايه آن شكل گرفته است، دارد و بعد از آن به بررسي مباحث اقتصادي و سياسي مي‌پردازد.

زرشناس افزود: در بررسي مباحث حكمت از منظر تاريخ؛ آنچه اين كتاب را از ديگر آثار تاليفي در اين حوزه متمايز مي‌كند، توجه به معاني شيعه در حكمت تاريخ است كه از ديدگاهي متفاوت به بررسي اين موضوع مي‌پردازد و در ادامه آن، هويت ايراني را به صورت اجمال شرح مي‌دهد.

زرشناس با اشاره به جستار‌هاي مطرح شده در كتاب تصريح كرد: اين كتاب در حدود يازده جستار كه همگي مشروع خوانده مي‌شوند، مباحث فلسفه و حكمت، اقتصاد و سياست را بررسي مي‌كند و در جستار‌هاي آخر، الگوهاي پيشنهادي براي توسعه ايران، در كنار نقش صنايع كوچك در دوره‌گذار مدرنيته كه نوعي نظام كوچك سرمايگذاري‌اند را مطرح و بيان مي‌كند كه چگونه مي‌توان با كاربرد‌هاي فراوان خود زمينه گذار مدرنيته در ايران را فراهم كند. 

مولف اثر افزود: بخش ديگر اين كتاب به وقايع و تحولات سياسي اقتصادي و نيز طبقه متوسط مدرن و سكولار اشاره دارد، زيرا ايران در شرايط خاصي قرار دارد و به دوره سرنوشت‌ساز تاريخي خود رسيده است كه اگر بتوان در آن به تحليل و خود آگاهي دست يافت، افراد مي‌توانند براي عبور از اين گذاره تاريخي مسير‌ها را درست انتخاب كنند و از سوي ديگر، با افق‌ها و خطراتي كه پيش رو دارند، به خوبي آشنا شوند.

مولف اثر ادامه داد: مباحث ديگر كتاب به تشريح اين موضوع مي‌پردازد كه آيا ايران ساختي مدرنيته دارد و فعليت مدرنيته را يافته است يا مدرنيته در آن به عنوان يك امكان مطرح نيست و بايد از آن عبور كرد.
 
وي افزود: اين عبور نيازمند خودآگاهي است كه آگاهي يا نبود آگاهي از آن به نتايج زندگي روزمره باز مي‌گردد و به صورت پديده جنگ نرم در جامعه ظاهر مي‌شود و در‌ آن طبقه متوسط مدرن و سكولار تحت تاثير امپريالسم قرار مي‌گيرند و به جريان‌هاي كُند تاريخي عبور از مدرنيته تبديل مي‌شوند.

زرشناس در پايان گفت: اين كتاب تنها به صرف توصيف جستار‌ها نمي‌پردازد، بلكه داراي پيشنهاد‌هاي كاربردي است كه مي‌تواند علاوه بر آشنايي افراد با جستار‌ها، راه‌كار‌هايي براي عبور از مدرنيته را پيش روي مخاطب قرار دهد.

وي افزود‌: اين كتاب مراحل پاياني انتشار را سپري مي‌كند و با همكاري نشر «پس فردا» تا اوايل سال 90 13منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها