چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹
سومین دفتر هایکوهای گوهرین منتشر می‌شود

سومین دفتر از هایکوهای کاوه گوهرین با عنوان «ماغ گوزن در جنگل خاموش...» توسط انتشارات نوید شیراز مراحل اداری انتشار را طی می‌کند. این مجموعه سه دفتر با عنوان‌های «روستا»، «جنگل» و «شهر» را شامل می‌شود./

گوهرین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره سومین مجموعه هایکوهایش گفت: این مجموعه با عنوان «ماغ گوزن در جنگل خاموش ...» در 96 صفحه و توسط انتشارات نویدشیراز در دست چاپ است و نزدیک به 130 هایکو را دربرمی‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت تعریف هایکو ادامه داد: این قالب شعری به نوعی به کشف و شهود شاعر نسبت به پیرامون او اختصاص دارد. برهمین اساس این مضمون در شعرهای من نیز دیده می‌شود. البته سعی کرده‌ام از تکنیک هایکو بهره بگیرم اما حال و هوا و فضای ایرانی را برای مخاطب ایرانی در این هایکوها ایجاد کنم.

این شاعر به بخشی از شعرهای این کتاب که در قالب «سن‌ریو» هستند اشاره و تصریح کرد: قالب «سن‌ریو» نیز از نظر تکنیک مشابه قالب هایکوست؛ اما از نظر مضمونی بیشتر به فضاهای طنز تلخ و سیاه گرایش دارد. بخش سوم شعرهای این مجموعه نیز در قالب «سن‌ریو» سروده شده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: این کتاب سه بخش را شامل می‌شود. «روستا»، «جنگل» و «شهر» عنوان این سه بخش اند و در هر بخش هایکوهایی درباره و با حال و هوای عنوان آن بخش گنجانده شده‌اند.

گوهرین درباره علاقه‌اش به استفاده از این قالب شعری اظهار داشت: سال‌هاست که سرودن شعر بلند را کنار گذاشته‌ام. به‌نظر من در زندگی ماشینی امروز شاعران باید با کمترین کلمات مقصود خود را بیان کنند.

وی در پایان یادآور شد: هرچند در زبان و ادبیات فارسی قالب «رباعی» را داریم، اما از آن‌جا که این قالب دارای وزن است، معتقدم هنگامی‌که می‌خواهیم در وزن ویژه‌ای مقصود خود را بیان کنیم، ممکن است محتوا از بین برود. برهمین اساس از قالب هایکو استفاده می‌کنم.

کاوه گوهرین متولد 1 مهر 1334 است. پیش‌تر دو مجموعه هایکو دیگر با عنوان‌های «هایکوهای ایرانی» و «خدای نامک» از او به چاپ رسیده اند.

چاپ نخست «ه‍ای‍ک‍وه‍ای‌ ای‍ران‍ی» به صورت سه زبانه در هلند و چاپ دوم آن در ایران منتشر شد.‌ ترجمه ان‍گلی‍سی‌ هایکوهای این دفتر را رض‍ا س‍ب‍ز و ت‍رج‍م‍ه‌‌ ه‍ل‍ن‍دی‌ آن‌ها را ک‍لاس‌ خ‍وورس برعهده داشته‌اند.‌
‏«خ‍دای‌ ن‍ام‍ک‌» نیز در سال 1385 توسط نشر ایشیق منتشر شد. 

مجموعه هایکو «ماغ گوزن در جنگل خاموش...» توسط انتشارات نویدشیراز مراحل اداری انتشار را طی می‌کند و بنا بر آن است که در نمایشگاه کتاب سال آینده (۱۳۹۰) ارائه شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط