شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵
بررسي دستاوردهاي شيعه از قرن 16 ميلادی تاكنون

كنگره بين‌المللی «پژوهش‌های شيعی از قرن شانزدهم ميلادی تاكنون» 14 اسفند در لندن برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند با ارسال مقالات در اين كنگره شركت كنند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني موسسه آموزشي پژوهشي دارالحديث، مركز مطالعات اسلامی شيعی وابسته به دانشكده مطالعات شرقی و آفريقايی لندن SOAS، نشستی با عنوان «آثار پيشتاز در علوم اسلامی: پژوهش‌های شيعی از قرن شانزدهم ميلادی تاكنون» در تاريخ چهاردهم اسفندماه سال‌جاری (پنجم مارس 2011) در سالن تئاتر خليلی لندن برگزار می‌كند. 

هدف از برگزاری اين كنفرانس واكاوی آثار اسلامی شيعه در قرن 16 ميلادی است كه در حوزه پژوهش دانشگاهی مغفول مانده‌اند. 

علوم اسلامی شاخه‌های متعددی نظير فقه، حديث، رجال، فلسفه، كلام، عرفان، ادبيات عرب و تفسير دارد. تاريخ غنی علوم اسلامی از قرآن و سنت نشأت می‌گيرد، با اين وجود علمای شيعه تنها به اين دو اكتفا نكرده، از آموزه‌ها و روايات چهارده معصوم(ع) نيز برای تفسير تعاليم اسلام ياری جسته‌اند. 

بر اساس اعتقاد شيعه سخنان پيامبر(ص) و ائمه بر شيعيان حجت است و منبعی معتبر محسوب می‌شود كه بازتاب آن در آثار علمای قرن شانزده به وضوح مشاهده می‌شود. در اين دوره علمای شيعه بدون ترس از دستگيری و به دليل آزادی‌هايی كه داشتند به ويرايش كتاب‌هاي مختلف پرداختند. 

اين كنگره بين‌المللي بر آثار فاخر نوشته شده در قرن شانزده تاكنون تمركز دارد و مقالات بايد به بررسی آكادميك آثار اين دوره بپردازند.
 
از جمله اين آثار می‌توان «وسائل‌الشيعه» حر العاملی، «اسفار الاربعه» ملاصدرا، «بحارالانوار» علامه مجلسی، «مكاسب المحرمه» شيخ مرتضی انصاری، «كفايت الاصول» آخوند خراسانی و «معجم رجال حديث» آيت‌الله خوئی اشاره كرد.

درباره كتاب‌هاي ياد شده تاكنون پژوهش‌هاي علمي اندكي از سوي غربيان انجام شده است.

محققان می‌توانند خلاصه مقالات خود را حداكثر در 400 كلمه به همراه رزومه كاري، حداكثر تا 20 آذرماه به دبيرخانه ارسال كنند. علاقه‌مندان برای مكاتبه و كسب اطلاعات بيشتر می‌توانند با شماره تلفن 845120 044 تماس بگيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط