پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۵
روش مطالعه محدث قمي را احيا کنيم

کنگره بزرگداشت محدث قمي امروز(پنجشنبه) در سالن همايش آيت‌الله فاضل لنکراني مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) شهر قم، با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان مراجع تقلبد و آیات عظام، علما، فضلا و طلاب و همچنين بسياري از دانشجويان و علاقه‌مندان حوزه دين برگزار شد._

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، در ابتداي اين جلسه حجت‌الاسلام محسن صادقي، دبير کميته علمي اين کنگره، با اشاره به روند تشکيل موسسه فرهنگي، پژوهشي كانون نويسندگان قمي گفت: اين کانون در نخستين گام، کميته علمي را براي تقدير از بزرگان ديني شهر قم تشکيل داد که تقدير از محدث قمي، نخستين کار اين کميته علمي به حساب مي‌آيد.

وي همچنين از چاپ چند عنوان کتاب شيخ عباس قمي تاکنون و برنامه اين کانون براي انتشار ساير آثار وي سخن گفت و اظهار داشت: موسسه فرهنگي، پژوهشي كانون نويسندگان قمي در نظر دارد در سال‌هاي آينده نيز ضمن انتشار آثار ساير بزرگان ديني شهر قم، از آنان با برگزاري کنگره‌ تجليل کند.

در ادامه اين مراسم، پيام آيت‌الله صافي گلپايگاني خطاب به اين کنگره قرائت شد.

در بخشي از اين پيام درباره محدث قمي آمده است: «رشته حديث و ارتباط اين شهر با علوم اهل بيت(ع) هيچگاه منقطع نگرديد و در اين عصر و قرن در سپهر مجد و عظمت، ستاره‌اي تابناک و شخصيتي عالي‌ ‌مقام آن سوابق را احيا نمود، و عمر خود را در کسب حديث و نشر احاديث و تاليف حدود شصت کتاب در ارتباط با مکتب اهل بيت(ع) سپري نمود که تعدادي از آنها مانند سفينه‌البحار و منتهي‌الامال و منازل‌الاخره و مفاتيح‌الجنان و نفس‌المهموم . بيت‌الاحزان مورد استفاده خواص و عوام در طول ساليان متمادي مي‌باشد.
اين شخصيت بزرگ، احياگر علوم اهل بيت(ع) مرحوم رضوان جايگاه ثقه‌المحدثين حاج شيخ عباس قمي اعلي‌الله مقامه مي‌باشد، مقامات بلند معنوي اين محدث عظيم‌الشان از بيانات هم‌دوره و هم حجره و هم‌درس ايشان علامه شهير معلم موسوعه الذريعه شيخنا «شيخ آقابزرگ تهراني (قدس سره)» در کتاب طبقات اعلام‌الشيعه قسم چهارد، جزء سه، صفحه 998 معلوم مي‌شود که فرمود: او در دروس عاليه در نجف اشرف حضور يافت و به محدث عصر حاج ميرزا حسين نوري، مولف مستدرک‌الوسائل پيوست و از او استفاده‌هاي بسيار نمود و همکاري داشت و از او به اجازه نايل شد.»

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام سيد محمدرضا حسيني، دبير كنگره بزرگداشت محدث قمي، با اشاره به ضرورت تجليل از مقام و شان عالمان و فقيهان قمي، اظهار داشت: از آنجايي که شيخ عباس قمي از چهره‌هاي شناخته شده جهان اسلام، به‌ويژه عالم تشيع است، نخستين کنگره تجليل، به وي اختصاص يافت.

وي افزود: در ابتداي برنامه‌ريزي براي برگزاري اين کنگره بسياري بر اين عقيده بودند که بيشتر از 15 يا 16 اثر از محدث قمي وجود ندارد و اين نيز عقيده خواص بود، زيرا عوام که تعداد آثار مکتوب وي را پنج يا شش اثر مي‌دانستند، اما کميته علمي كانون نويسندگان قمي در جريان شناسايي آثار اين محدث بزرگ، به 108 اثر از وي دست پيدا کرد. تاکنون نيز برخي از اين آثار مورد تحقيق و تصحيح قرار گرفته‌اند و انجام اين کار بر روي ساير آثار شيخ عباس قمي همچنان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام سيد محمدرضا حسيني با اشاره به وجوه مختلف شخصيت محدث قمي ‌به‌ويژه فقاهت وي و همچنين تصميم کميته علمي كانون نويسندگان قمي براي جمع‌آوري تمامي آثار وي و انجام تحقيق و تفحص بر روي اين آثار، از آماده چاپ بودن 42 مقاله و همچنين شناخت‌نامه اين عالم بزرگ خبر داد و گفت: امروز در اين کنگره از 24 جلد از مجموعه آثار تحقيق و تفحص شده و تمبر يادبود محدث قمي به همراه نرم‌افزار آثار محدث قمي رونمايي مي‌شود. راه‌اندازي سايت مجموعه آثار وي و همچنين ديدارهاي انجام شده با مراجع عظام و تقليد براي برگزاري اين کنگره، از ديگر اقدامات اين کميته به حساب مي‌آيند.

سپس حجت‌الاسلام الهي خراساني، از نويسندگان يکي از مقالات اين کنگره، طي سخنان شيخ عباس قمي را خاتم‌المحدثين خواند و ضمن بيان خاطراتي از دست‌نوشته‌هاي برخي افراد درباره شيخ عباس قمي، از انتشار کتاب سفينه‌البحار در هشت جلد در آينده نزديک خبر داد و گفت: اين کتاب تاکنون در چهار جلد منتشر مي‌شد که بسيار حجيم بود. متاسفانه شان اين کتاب هنوز هم شناخته نشده است. شيخ عباس زماني اين کتاب را به صورت الفبايي تاليف کرد که هنوز مشابه اين کار وجود نداشت. اين کتاب در واقع، يک دايره‌المعارف است.

در ادامه اين کنگره، آيت‌الله حاج شيخ محمد جواد فاضل طي سخناني بر ضرورت استفاده بهينه از چنين فرصت‌هايي براي کنکاش در زندگاني اين بزرگواران تاکيد کرد و گفت: بايد بررسي کنيم که چگونه محدث قمي، به چنين شخصيتي تبديل شد و چرا در عصر ما چنين شخصيت‌هايي در حوزه‌ علميه نداريم.

وي با اشاره به نهايت دقتي که محدث قمي در هنگام مطالعه به کار مي‌برد، اظهار داشت: متاسفانه امروزه مطالعه ما، مطالعه‌اي تورقي است، در حالي که شيخ عباس قمي با عشق مطالعه مي‌کرد و اين‌گونه توانست با کار بر روي کتاب بحارالانوار، کتاب گرانقدر سفينه‌البحار را تاليف کند. بايد بررسي کرد که شيوه فيش‌برداري وي در هنگام مطالعه چگونه بوده است. امروز بايد روش مطالعه کردن محدث قمي را احيا کنيم.

آيت‌الله حاج شيخ محمد جواد فاضل با بيان اين که محدث قمي اکثر آثار خودش را قبل از 40 سالگي تاليف کرد، گفت: اين کار نشان مي‌دهد که يک عالم نبايد تاليف آثارش را به دوران کهنسالي موکول کند.

وي ضمن با اهميت خواندن کار تخصصي در حوزه‌هاي مختلف، از فاصله گرفتن از جامعيت‌گرايي انتقاد کرد و اظهار داشت: فاصله گرفتند از جامعيت‌گرايي اشتباهي بزرگ است. به عنوان نمونه، در حوزه علميه قم، برخي فضلا پيش از اين که جامعيت نسبي پيدا کنند، به سراغ تخصص‌گرايي مي‌روند.

آيت‌الله فاضل با انتقاد از اضافاتي که بر برخي ادعيه انجام شده، بر ضرورت دقت علما و فضلا براي جلوگيري از انجام چنين اشتباهات فاحشي تاکيد کرد.

وي همچنين به توجه شيخ عباس قمي به مسايل جامعه و امور سياسي اشاره کرده و گفت: بر خلاف اين که برخي تصور مي‌کنند که شيخ عباس فردي گوشه‌نشين بود که تنها به دعا و عبادت اهميت مي داد، نوشته‌هاي محدث قمي درباره شرح حال يکي از علماي دوران صفويه به نام فضل‌الله شهيد و همچنين توجه دادن مخاطبانش به موضوع شيخ فضل‌الله نوري، نشان از اهتمام وي به مسايل زمانه‌اش به‌ويژه مسايل سياسي دارد. لذا ما مي‌توانيم محدث قمي را شخصيتي تاثيرگذار در تاريخ رجال، حديث، مقتل و حتي مسايل فقهي به‌شمار بياوريم و حوزه‌هايمان را توسل به چنين الگوهايي بازسازي کنيم.


سپس مهندس کرباسي، مدير علامل شرکت پست جمهوري اسلامي ايران، درباره انتشار تمبر يادبود محدث قمي گفت: بنابر پيشنهاد نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي مبني بر انتشار تمبر يادبود شيخ عباس قمي براي ارايه در اين کنگره، شرکت پست اين تمبر را چاپ کرد و امروز نيز 350 هزار قطعه از اين تمبر منتشر و در سراسر کشور و ساير کشورهاي جهان توزيع مي‌شود.

در پايان اين مراسم نيز ضمن رونمايي از 24 جلد از مجموعه آثار تحقيق و تفحص شده و تمبر يادبود محدث قمي به همراه نرم‌افزار آثار وي، از تلاشگران و مولفان آثار محدث قمي تجليل شد.

آيت‌الله استادي، حجت‌الاسلام سيد محمود مرعشي نجفي، حجت‌الاسلام الهي خراساني، فرزند حجت‌الاسلام مرحوم دواني، حجت‌الاسلام محدث‌زاده، آيت‌الله حاج سيد مهدي لاجوردي، فريده مهدوي دامغاني و حاج تقي انصاريان، تجليل‌شدگان بخش پاياني اين کنگره بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط