دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
«از گذر گل تا دل» با حسام‌الدين سراج

حسام‌الدين سراج، آهنگساز و خواننده، از تدوين كتاب «از گذر گل تا دل» زيبايي‌شناسي تطبيقي موسيقي و معماري خبر داد.\

سراج به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اين كتاب زيبايي‌شناسي تطبيقي موسيقي و معماري است كه در پنج فصل نوشته شده و از سوي انتشارات كتاب نيستان روانه بازار كتاب خواهد شد. اين اثر در مرحله حروفچيني است.

وي ادامه داد: در اين كتاب مباحث مختلفي چون انسان‌شناسي و هنر، رياضي در موسيقي، هندسه در معماري، فيزيك صوت، فيزيك نور، مقايسه نور و صوت، ترجمان موسيقي، نماهاي معماري و ترجمان تصويري موسيقي بررسي شده است.

سراج افزود: در فصل آخر كتاب نماهاي معماري چون پل خواجو، سر در مسجد جامع اصفهان و مسجد گلبرگ‌هاي اصفهان به زبان موسيقي نت‌نويسي شده و در واقع ترجماني موسيقي از اين بناها ارايه شده است.

وي طي مدت پنج سال به صورت مداوم و پراكنده براي نوشتن كتاب «از گذر گل تا دل» وقت گذاشته است. وي معماري و پژوهش هنر خوانده و اين كتاب از دل رساله پايان‌نامه او روييده است.

سراج از رشته موسيقي شناخت تجربي دارد؛ ولي معماري را به صورت آكادميك خوانده است. از اين رو در اين كتاب معماري و موسيقي را با هم ادغام كرده است.

«نینوا»، «باغ ارغوان»، «وصل مستان»، «شمس الضحی»، «یاد یار»، «آفاق عشق»، «طریقت عشق»، «شرح فراق»، «آئینه رو»، «دل آرا»، «بی نشان»، «نگاه آسمانی»، «نرگس مست» و «ماه نو» از جمله آثار موسيقي است كه از وي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط