چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹
حسن‌لی: ظرفيت‌هاي نمايشي آثار مولانا مغفول است

کاووس حسن‌لی، پژوهش‌گر و استاد دانشگاه معتقد است باید با رویکرد و دیدگاه‌های جدید در نقد و نظریه به سراغ آثار مولانا برویم تا بتوانیم ظرفیت‌های پنهان در این آثار را آشکار کنیم. به گفته او يكي از مهم‌ترين اين ظرفيت‌های پنهان، ظرفیت نمایشی آثار مولانا به‌ویژه در مثنوی است.

حسن‌لی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به‌طور کلی در ارتباط با متون کهن هنوز پژوهش‌های شایسته و بایسته‌ای صورت نگرفته است. در ارتباط با مولانا نیز او در بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی کانون توجه بوده اما هنوز جای پژوهش‌های گسترده‌‌تر در آثار او خالی است.

وی افزود: هنوز هم نکات ناگفته بسیاری در «مثنوی معنوی» و «غزلیات شمس» وجود دارد که باید بررسی، بازیابی و معرفی شوند.

این استاد دانشگاه به نمونه‌ای از جنبه‌های پرداخته نشده در آثار مولانا اشاره و تشریح کرد: به عنوان مثال ظرفیت‌های نمایشی بسیار جدی در «مثنوی معنوی» و بسیاری از غزل‌های داستان‌واره مولانا وجود دارد که می‌توان نمایش‌نامه‌های جذابی را براساس آن‌ها نوشت و اجرا کرد. اين نمايش‌ها معناهای عمیق فلسفی و آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی را دربرمی‌گیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از ظرفیت‌های زیبایی‌شناسانه پنهان در آثار مولانا همچنان ناشناخته باقی مانده است.

حسن‌لی با تاکید بر به‌کارگیری دیدگاه‌ها و نظریه‌های جدید در مولوی‌پژوهی اظهار داشت: می‌توانیم براساس رویکردهای جدید در نظریه‌ها که در حقیقت ابزاری در این راه به حساب می‌آیند به سراغ «غزلیات شمس» و «مثنوی معنوی» برویم. برپایه این نظریه‌ها متن مثنوی و غزلیات را بازخوانی و ظرفیت‌های نهفته در این آثار را آشکار کنیم.

وی در پایان یادآور شد: آثار مولوی در قرن هفتم خلق شده‌اند؛ اما این آثار همچنان برای انسان معاصر حرف‌های ناگفته بسیاری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط