شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
تصحیح جدیدی از «رباعیات مولوی» منتشر می‌شود

شهریار شاهین‌دژی تصحیح جدیدی از «رباعیات مولوی» را براساس نسخه بدیع‌الزمان فروزان‌فر و متون دیگر در دست انجام دارد. همچنین جلد دیگری از مجموعه «در ترازوی نقد» که به زندگی، نقد و تحلیل اشعار محمدحسین شهریار اختصاص دارد به اهتمام او منتشر می‌شود.\

شاهین‌دژی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تصحیح «رباعیات مولوی» گفت: در نسخه فروزان‌فر، 1983 رباعی به مولانا نسبت داده شده است. اما در حال حاضر متون پیش از مولانا را بررسی می‌کنم تا رباعی‌هایی که پیش‌تر در این متون آمده‌اند و متعلق به مولوی نیستند شناسایی شوند.

وی به تعدادی از این متون اشاره و تصریح کرد: آثار عطار و سنایی، «مختارنامه»، «مرزبان‌نامه»، «جنگ سلیمانیه»، «معیار جمالی»، «رباعیات اوحدالدین کرمانی»، «دو رساله عرفانی در عشق»(احمد غزالی و سیف‌الدین باخرزی) و دیگر نسخه‌های خطی و جنگ‌های برجای مانده از آن دوران از جمله متونی هستند که برای تصحیح رباعیات مولوی به آن‌ها مراجعه کرده‌ام.

این نویسنده ادامه داد: تاکنون حدود 80 رباعی که پیش‌تر به مولانا نسبت داده شده‌اند اما در متون پیش از او آمده‌اند و متعلق به مولوی نیستند پیدا شده است.

وی در توضیح بیشتر این امر اظهار داشت: در مجالسی که مولانا حضور داشته، گاه منظور و مقصود خود را با رباعی از دیگر شاعران بیان می‌کرده است و از آن‌جا که همیشه افرادی سخنان او را می‌نوشته‌اند این رباعی‌ها به اشتباه به او نسبت داده شده است.

شاهین‌دژی افزود: گاه بیتی از یک رباعی سروده مولوی و بیت دوم سروده شاعر دیگری است. هنوز زمان اتمام کار تصحیح این رباعیات و انتشار آن‌ها مشخص نیست.

وی در ادامه به کتاب دیگری که در دست تالیف دارد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گردآوری مقالات کتابی درباره محمد‌حسین شهریار در مجموعه «در ترازوی نقد» انتشارات سخن را در دست انجام دارم.

نویسنده کتاب «نام‌آور ناشناخته» در پایان توضیح داد: این کتاب به زندگی، نقد و تحلیل اشعار شهریار اختصاص دارد. همچنین خاطراتی که دیگر شاعران و نویسندگان از این شاعر ذکر کرده‌اند و نقدها و نظرهایی که درباره او نوشته‌اند در این کتاب گنجانده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط