یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵
نورا؛ اجراي مدرن از اثري كلاسيك

نمايش «نورا» با برداشتي آزاد از نمايشنامه «خانه عروسك» نوشته هنريك ايبسن از سه شنبه 8 تير به روي صحنه مي‌رود. عليرضا كوشك‌جلالي، كارگردان اين نمايش معتقد است، نمايش «نورا» اجراي مدرن از نمايشنامه‌اي كلاسيك محسوب مي‌شود.\

كوشك‌جلالي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت:‌ «ترجمه‌هاي خوبي از اين اثر در بازار كتاب موجود است ولي با توجه به روند و تغييرات زندگي طي اين سال‌ها و عوض شدن شرايط احساس كردم بايد ترجمه جديد و مدرني از اين متن ارايه شود.»
 
كارگردان «خداي كشتار» با توجه به اين عقيده متن نمايشنامه را ترجمه و زبان آن را به روز كرده و تغييراتي در نوع گويش آن به وجود آورده است.

وي در اين باره گفت: زبان پديده‌اي رو به رشد است و اگر نمايشنامه‌ها و آثار كلاسيك 200 سال پيش با زبان گذشته ترجمه و اجرا شوند در ارتباط برقرار كردن با تماشاگر دچار مشكل خواهند شد.

كوشك‌جلالي افزود: در ترجمه مجدد، اين اثر را دراماتورژي كرده و مطابق با شرايطي كه خودم تشخيص مي‌دادم در اين زمان و موقعيت جغرافيايي بخشي از اثر را حذف و به بخش‌هاي اضافه كرده‌ام.

وي نمايشنامه «نورا» را اثري به روز دانست كه به نظر مي‌آيد در اين زمان نوشته شده و توضيح داد: اين نمايشنامه با عناوين مختلف چون خانه عروسك منتشر شده ولي من با توجه به نورا شخصيت اصلي نمايشنامه اين اثر را با اين عنوان اجرا خواهم كرد.

كوشك‌جلالي ادامه داد: در اين اثر روي شخصيت زن نمايشنامه تاكيد دارم و سعي كرده‌ام جملات طنزي كه شايد نويسنده در اثرش ناخودآگاه به آن اشاره كرده بيرون كشيده و آن جملات را گسترده و برجسته كنم. اين اتفاق موجب مي‌شود تماشاگر مسايل سخت را به راحتي درك كند برقراري اين تعادل در نمايش‌هاي قبلي من هم ديده مي‌شود كه تلفيقي از طنز با واقعيت نشان داده مي‌شد.

وي اضافه كرد: ‌تلاش دارم در اجراي نمايش، تماشاگر را بيدار و او را غافلگير كنم تا لحظه به لحظه اثر را دنبال كند حتي با شناخته بودن اثر و معروفيت آن، نمي‌خواهم او تا آخرين لحظه متوجه خط داستاني نمايش شود.

كوشك‌جلالي معتقد است، تماشاگر دوره حاضر بسيار باهوش است و هوشياري كارگردان است كه تماشاگر را خسته نكند تا او از نمايش لذت ببرد.

تفريح تماشاگران در سالن تئاتر براي كوشك‌جلالي اهميت دارد وي در اين باره توضيح داد: تماشاگر به تئاتر مي‌رود كه تفريح كند نه مقاله و نظريات سياسي گوش كند. هميشه سعي كرده‌ام با توجه به اين موضوع كاري را روي صحنه ببرم كه هم موجب يادگيري تماشاگر شود و هم باعث لذت و تفريح او.

اين كارگردان، نمايش نورا را اجراي مدرن از اثري كلاسيك دانست و 
افزود: در ايران كمتر اجراي مدرني را از آثار كلاسيك ديده‌ام اين نمايشنامه‌ها يا به همان شكل كلاسيك، فرم و زبان قديم اجرا مي‌شوند و يا در قالب نمايش دانشجويي و كارهاي تجربي به روي صحنه مي‌روند.

به گفته كوشك‌جلالي، در اين نمايش زندگي زني روايت مي‌شود كه در دوراني كه همسر او مريض شده و پولي براي درمان او ندارند تمام سعي خود را براي بهبود او انجام مي‌دهد ولي طي اتفاقاتي كه رخ مي‌دهد زن متوجه مي‌شود، همسر او از تلاش‌هايش خبر داشته ولي به علت خودخواهي، زحمت زن براي او اهميتي نداشته و زن چون عروسكي بوده است.

پانته‌آ بهرام، پيام دهكردي، احمد ساعتچيان، رضا مولايي، بهناز جعفري و افسون دلخواه بازيگران اين نمايشند كه از سه شنبه 8 تير در سالن قشقايي تئاترشهر به روي صحنه مي‌رود.

عليرضا كوشك‌جلالی عضو اتحاديه كارگردانان تئاتر آلمان است و تاكنون بيش از 35 نمايش را در اين كشور به روی صحنه برده است.
از آثار به اجرا در آمده اين كارگردان در ايران،‌ می‌توان به «مسخ»، «پابلو نرودا»، «بازرس» و «موسيو ابراهيم و گل‌های قرآن» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط