چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
پيشنهادهاي دبيران دوره‌هاي گذشته جايزه كتاب فصل

محمد علي رمضاني فراني و منوچهر اكبري از دبيران علمي دوره‌هاي گذشته جايزه كتاب فصل،‌ شب گذشته(اول تيرماه) در آيين پاياني دوازدهمين دوره اين جايزه، پيشنهادهايي را براي برگزاري هر چه بهتر جايزه كتاب فصل عنوان كردند. محمدرضا سرشار ، دبیرعلمی این جایزه نيز با قرائت بیانیه هیات داوران، گزارشی از روند داوری‌ها را به حاضران ارائه كرد./

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، اكبری در این مراسم با توصیف روند آغازین فعالیت‌های دبیرخانه جایزه كتاب فصل، گفت:‌ در دوره‌های ابتدایی این جایزه نیز با توجه و تمركز بر رشته‌های علوم انسانی، ‌تعداد قابل توجهی از رشته‌های این حوزه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در دوره‌های بعدی، ملاك‌های داوری سخت‌تر و پیچیده‌تر  و رشته‌های بیشتری نیز به این جایزه اضافه شدند تا روند بررسی‌ها پیچیده‌تر شود.

اكبری همچنین با اشاره به وضعیت محل دبیرخانه این جایزه، گفت: باید محیط مناسب تری را برای دبیرخانه جایزه كتاب فصل و سال در نظر گرفت تا داوران و كارمندان این مجموعه‌ها در شرایط بهتری قرار بگیرند.

در ادامه، محمد علی رمضانی فرانی نیز با اشاره به اینكه مسوولان برگزاری این جایزه در موسسه خانه كتاب و دبیرخانه جایزه كتاب فصل زحمات فراوانی می‌كشند، گفت: باید در زمینه توجه به رشته‌های علوم انسانی كه از علوم اسلامی بهره‌مند می‌شوند، رویكرد جدی‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: می‌توان از دانش و توانایی حوزه‌های علمیه نیز در این زمینه بهره‌گیری بیشتری صورت گیرد.

رمضانی فرانی با بیان این مطلب كه جایزه كتاب فصل و كتاب سال نیازمند نمایشگاه‌ دایمی اند،‌ افزود: باید زمینه فعالیت بیشتر انجمن‌های علمی را در جایزه كتاب فصل فراهم آوریم.

رمضانی فرانی از رشته‌هایی مثل رشته‌های اقتصاد اسلامی، مطالعات اسلامی و مدیریت اسلامی یاد کرد كه می‌توانند به جایزه كتاب سال و كتاب فصل اضافه شوند.

دبیر پیشین جایزه كتاب فصل،‌ گفت: میزان توجه و پوشش خبرهای جایزه كتاب فصل توسط رسانه ‌ملی كافی نیست و باید فعالیت مناسب‌تری را در این زمینه از رسانه ملی شاهد باشیم.

رمضانی فرانی همچنین خواستار اختصاص محیط بهتری به دبیرخانه این جایزه شد و افزود: در كنار معرفی بهترین كتاب‌های هر فصل و هر سال، بهترین كتابخانه‌های سال و فصل نیز معرفی شوند.

علی رواقی برگزیده گروه زبان جایزه كتاب فصل و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این آیین سخنانی ایراد كرد.

وی با انتقاد از شیوه آموزشی دانشجویان رشته‌ زبان وادبیات فارسی گفت: دانشگاه‌های ما دانشجوی متخصص تربیت نمی‌كنند. بلكه دانشجویی كه به دانشكده ادبیات می‌آید، كلیاتی را یاد می‌گیرد كه در خانه هم می‌تواند یاد بگیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ يك از این دانشجویان حتی در یک زمینه تخصصی هم نمی‌توانند پژوهش كنند. 

محمد اصغری برگزیده نخستین و نهمین دوره جایزه در حوزه فقه و اصول و محمد اسفندیاری نماینده مصحح كتاب «موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه»، تألیف سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، به اهتمام سید محمود مرعشی نجفی و نماینده كتابخانه آیت‌الله مرعشی نیز با بیان سخنانی درباره كتاب‌های خود نكاتي را برای حاضران درباره برگزاری هر چه بهتر جایزه كتاب فصل بیان كردند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط