دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۸
«حوالی مرزهای جهان» منتشر شد

مجموعه شعر شاعران جوان استان قزوین با عنوان «حوالی مرزهای جهان» به تازگی توسط سعید عاشقی گردآوری و توسط انتشارات سخن‌گستر و با حمایت جایزه ادبی ایران منتشر شده است. این مجموعه در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود.\

عاشقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه گفت: این کتاب مجموعه‌ای از سروده‌های شاعران جوان استان قزوین است که با حمایت دبیرخانه جایزه ادبی ایران در مجموعه کتاب‌های استانی «این روشنای نزدیک» انتشارات سخن‌گستر منتشر شده است. برخی از این شاعران صاحب مجموعه‌های مستقلی هستند اما اکثر آن‌ها برای نخستین‌بار شعرشان در یک مجموعه منتشر می‌شود.

وی به حضور 32 شاعر جوان استان قزوین در این مجموعه اشاره و تصریح کرد: از هر شاعر حداکثر دو قطعه و حداقل یک قطعه شعر در این مجموعه گنجانده شده است. از آن‌جایی که سعی داشتیم در این مجموعه تمام صداها را پوشش دهیم تمام قالب‌های شعری از جمله غزل، رباعی، مثنوی، سپید، نیمایی و ترانه در نظر گرفته شد.

عاشقی از شاعر به عنوان فرزند زمانه خویش یاد کرد و افزود: شاعران این مجموعه نیز هر یک فرزند زمانه خویش بوده‌اند که با رویکردهای شخصی به زندگی روزمره در شعرهایشان پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: البته گاه رویکرد آن‌ها به رویکردی حسی و عاطفی رسیده است که احساسات و نیازهای جامعه را در نظر دارد. همچنین نگاه منتقدانه شاعر و نگاه کشف و شهودی نیز در این مجموعه دیده می‌شود.

این شاعر درباره نحوه انتخاب عنوان این مجموعه توضیح داد: معتقدم ذهن‌های ما بدون مرز هستند و ما از این جهان دور نیستیم. اتاق هر شاعر پایتخت جهان اوست و می‌تواند با فکر و اندیشه خود به سراسر جهان سفر کند. بر همین اساس «حوالی مرزهای جهان» را برای عنوان این مجموعه در نظر گرفتم.

وی هدف از انتشار چنین مجموعه‌ای را نشان دادن حرکت‌ها و تلاش شاعران استان قزوین در دهه 80 معرفی کرد و اظهار داشت: شاید در دهه‌ها پیش نمونه‌هایی از شعر شاعران استان قزوین گردآوری و منتشر شده بود اما در چند سال اخیر چنین حرکتی صورت نگرفته است. 

عاشقی در پایان یادآور شد: چاپ این مجموعه در نشان دادن نظریه‌پردازی‌های شاعران جوانی که در سال‌های اخیر در حوزه شعر به فعالیت مشغول هستند و معرفی این افراد موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط