جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
ارزيابي راه‌حل‌هاي متالهان در مواجهه با مساله شر و خدا

کتاب «خدا و مسئله شر» نوشته دكتر محمدحسن قدردان قراملكي از سوي موسسه بوستان کتاب به چاپ سوم رسيد. در اين اثر، نويسنده پس از اشاره به اهميت و پيشينه و تعريف مفهومي و مصداقي شر، در دو بخش به تحليل و بررسي عقلاني سيزده راه‌حل مي‌پردازد./

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، براي تبيين نظريات مختلف درباره شرور و كژي‌ها در عالم طبيعت به نگارش درآمده است. 

نوشتار حاضر، تحقيقي عقلاني (كلامي ـ فلسفي) درباره يكي از مسايل حاد و پيچيده فلسفه دين، يعني «مساله شر» است. امروزه اين مساله، يكي از مسايل مهم و جنجالي ديني و فلسفه دين است كه دل‌مشغولي عالمان متاله به حساب مي‌آيد. 

فلاسفه ملحد از يك سو جهد مي‌كنند كه شرور و كژي‌هاي عالم كنوني را ناسازگار با وجود خداي توانا و خيرخواه محض تلقي كنند و در سوي ديگر، متالهان در چالش با ملحدان مي‌كوشند با ارائه راه‌حل‌هاي عقلاني به پاسخ بپردازند. 

ترجمه برخي مقالات دانشمندان مغرب زمين در مجلات و كتاب‌ها و همچنين اختصاص پاره‌اي از دروس معارف و كلامي در سطح عالي حوزه و دانشگاه به اين موضوع، روايت‌گر اهميت و حساسيت مساله شر است. 

بنابر نظر نويسنده، آنچه در لابه‌لاي اين مباحث ديده مي‌شود، افراط و تفريط‌هاي گروهي از اهل‌نظر و قلم است؛ مثلا بعضي بدون نقد و تبيين، اقدام به نشر آثاري مي‌كنند كه در آنها به نوعي رابطه شر را با صفات كمالي خدا «پاراديسكال» مي‌خوانند. در مقابل، بعضي بدون اهميت و توجه لازم به شبهه‌هاي جديد، در مقام رفع شبهاتند. اين دو عامل، يعني اهميت و تقابل عالمان متاله و ملحد در مساله شر و ترجمه برخي مقالات غربيان و ورود بعضي انديشوران به اين‌گونه مباحث، انگيزه نگارنده را در اين تاليف قوت بخشيده است. 

عامل ديگري كه در اين تحقيق مهم و دخيل بوده، ارايه مباحث فوق به صورت مقاله در مجلات و يا در قالب «جزوه درسي» در مراكز آموزشي است، اما اين كه اين مباحث در يك مجموعه منسجم و منقح عرضه شود، تاكنون همتي را به خود معطوف نكرده است. 

اين نوشتار عهده‌دار تبيين و ارزيابي راه‌حل‌هاي مختلف متالهان در مواجهه با مساله شر و خداست و براي آشنايي بيشتر با آراي موافقان و مخالفان سعي كرده عبارتشان ـ‌هر چند موجب اطاله كلام مي‌شد‌ـ از منابع اوليه، به ويژه در متون عربي نقل شود. 

عمده‌ترين ويژگي اين مكتوب، علاوه بر تدوين راه‌حل‌هاي مختلف و گزارش آراي صاحب‌نظران در يك مجموعه، تحليل و نقد نظريات بدون توجه به صاحب نظريه اعم از شرقي و غربي است. 

اين اثر در دو بخش سامان يافته است. در بخش نخست، راه‌حل‌هايي مورد كاوش قرار مي‌گيرد كه با آموزه‌هاي ديني ناهمخواني ندارد. از ميان 10 نظريه ارائه شده، هشت راه‌حل را پاسخگوي بخشي از شبهات مي‌داند. از نكته‌هاي شايان توجه اين بخش، نقد نظريه نيستي‌انگاري شر و نظريه ارسطوست. در بخش دوم، به سه نظريه «ارگانيسم جهاني، كرانمندي صفات خدا و ثنويت) اشاره شده كه پذيرفتن آنها با مباني ديني ناهمخواني دارد. 

چاپ سوم کتاب «خدا و مسئله شر» در شمارگان 1000 نسخه، 300 صفحه و بهاي 52000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط