سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۰
بهترین ابیات سبک هندی منتشر می‌شود

محمد شمس لنگرودی کتابی تحلیلی و پژوهشی در ارتباط با گزینه بهترین ابیات در شعر سبک هندی با عنوان «روزی که برف سرخ ببارد» را به تازگی برای چاپ به نشر مرکز سپرده است. از این شاعر همچنین سه مجموعه شعر جدید در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه می‌شود.\

شمس لنگرودی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب «روزی که برف سرخ ببارد» توضیح داد: طی سال‌هایی که دیوان شاعران سبک هندی را مطالعه می‌کردم مقدمات تهیه این کتاب فراهم شد.اما حدود یک‌سال و نیم زمان برای گردآوری، بازخوانی، گزینش و نگارش مقدمه آن صرف کردم.

وی ادامه داد: در مقدمه این کتاب به ارتباط شعر در زمان حال و ویژگی‌های شعر و شاعران سبک هندی پرداخته‌ام.

این شاعر به سه مجموعه شعر که در نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌شوند اشاره و تصریح کرد: «لبخوانی‌های قزل‌آلای من»، «رسم کردن دست‌های تو»، «می‌میرم به جرم آن‌که هنوز زنده بودم» عنوان مجموعه شعرهایی هستند که توسط انتشارات آهنگ دیگر و چشمه منتشر و در بیست و سومین نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌شوند.

وی درباره موضوع و تعداد شعرهای این مجموعه‌ها توضیح داد: «لبخوانی‌های قزل‌آلای من» دربرگیرنده صد و ۱۱ قطعه شعر بسیار کوتاه با بن‌مایه‌های فلسفی و تغزلی است که طی سال‌های 1386 تا 1388 سروده شده‌اند. همچنین «رسم کردن دست‌های تو» مجموعه‌ای تغزلی از سروده‌های دو سال اخیر و شامل 55 قطعه شعر است. هر دو این مجموعه‌ها در غرفه انتشارات آهنگ دیگر ارایه می‌شوند.

لنگرودی ادامه داد: «می‌میرم به جرم آن‌که هنوز زنده بودم» نیز شامل 55 قطعه شعر کوتاه فلسفی-تغزلی است که توسط نشر چشمه منتشر و ارایه می‌شود.

وی از مجموعه شعر دیگری که توسط انتشارات آهنگ دیگر در دست انتشار دارد خبر داد و گفت: این مجموعه با عنوان «صبح آفتابی‌تان به خیر گرگ برفی» شامل 55 قطعه شعر سروده شده در دو سال اخیر است. سروده‌های این مجموعه همه‌گی بن‌مایه‌های طنز و تراژیک دارند. این مجموعه مراحل اداری انتشار را طی می‌کند.

محمد شمس لنگرودی متولد ۲۶ آبان در لنگرود است. وی سرودن شعر را از دهه پنجاه آغاز کرد. نخستین دفتر شعرش «رفتار تشنگی» در سال ۱۳۵۵ منتشر شد، و در دهه 60 مجموعه‌ شعرهای «خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» را منتشر کرد. «پنجاه و سه ترانه عاشقانه» مجموعه اشعار 53 سالگی اوست. 

لنگرودی در حال حاضر به همراه حافظ موسوی و شهاب مقربین مدیریت انتشارات آهنگ دیگر را بر عهده دارد.

تاکنون مجموعه شعرهای «رفتار تشنگی»، «در مهتابی دنیا»، «خاکستر و بانو»، «جشن ناپیدا»، «قصیده لبخند چاک چاک»، «نت‌هایی برای بلبل چوبی»، «پنجاه و سه ترانه عاشقانه»، «باغبان جهنم»، «ملاح خیابان‌ها»، «توفانی پنهان شده در نسیم»(گزیده شعرها به انتخاب بهاء‌الدین مرشدی)، «مجموعه اشعار»، «هیچ کس از فردایش با من سخن نگفت» (گزیده شعرها به انتخاب و مقدمه آزاده کاظمی) و «مرا ببخش خیابان بلندم»(گزیده شعرها به انتخاب غلامرضا بروسان) از این شاعر منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط