پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
شاهکارهای هنر خوشنویسی رونمایی شد

مراسم رونمایی از دو کتاب «چهل حدیث نبوی» به خط شاه محمود نیشابوری و «پندنامه لقمان حکیم» به خط میرعماد حسنی عصر روز گذشته 12 اسفند در موزه ملک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از دو کتاب «چهل حدیث نبوی» به خط شاه محمود نیشابوری و «پندنامه لقمان حکیم» به خط میرعماد حسنی عصر چهارشنبه 12 اسفند در موزه ملک برگزار شد.

در این مراسم بهمن نامور مطلق، دبیر فرهنگستان هنر، عبدالمجید شریف زاد، پژوهشگر هنر و امیرحسین امیرخانی، استاد خوشنویسی سخنرانی کردند.

اجرای این مراسم را اردشیر صالح پور به عهده داشت.

در ابتدای مراسم مجتبی حسینی، مدیر موزه ملک، به مهمانان خیر مقدم گفت و از مدیر فرهنگستان هنر برای همکاری در چاپ این دو اثر تشکر کرد.

در ادامه، نامورمطلق، طی تصاویری این نسخه‌ها را به لحاظ فنی بررسی کرد و گفت: در این دو اثر تصویرنگاری، تذهیب و خطاطی شگفت‌انگیزی را شاهدیم.

مراسم با مولودی خوانی احمد عزیزی به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) ادامه پیدا کرد.

در ادامه شریف زاده، گفت: هنرهای سنتی، هنرهای ظریفه‌ای است که در طول سده‌های متمادی با حفظ ریشه‌ها و سنت‌های اصلی رشد کرده و به مراحل شکل‌گیری خود رسیده است.

وی افزود: در این هنرها اعتقاد، بینش و به کار رفتن سنت‌های ویژه هنری، تعیلم بین استاد و شاگرد تا آماده‌سازی ابزار، وسایل و مصالح کار در ساخت اثر هنری را شاهدیم که تعیین‌کننده جایگاه ویژه این هنرهاست.

شریف‌زاده، خطاطی این دو کتاب را کم‌نظیر دانست و گفت: با چاپ این آثار که به خط هنرمندان نامی‌مزین است پایه‌ای به پایه‌های عظیم هنری ما افزوده شد.

به گفته وی، در این دو کتاب نمونه‌های متعدد از هنرهای سنتی چون خوشنویسی، تذهیب، تشعیر و رنگینه‌نویسی دیده می‌شود. این نمونه‌ها چنان در این دو مجموعه کنار هم نشسته‌اند که تبدیل به شاهکاری از هنرهای سنتی شده‌اند.

شریف زاده اضافه کرد: برش کاغذ در این دو مجموعه به زیباترین و ماهرانه‌ترین شکل نمایان است و برش‌هایی که در ساخت کاغذها انجام گرفته بی‌نظیر است.

به اعتقاد وی، تمامی ویژگی‌ها و خصوصیات یک اثر زیبای خوشنویسی بنا بر آنچه در رسالات خوشنویسی آمده، در این دو کتاب رعایت شده است.

در ادامه امیرخانی، یادی از حسین ملک، بنیانگذار موزه ملک کرد و افزود: این مرد بزرگ، علاقه‌مند به فرهنگ و هنر ایران بود و این گنجینه را ثبت کرد و به یادگار گذاشت.

وی درباره خط این دو کتاب گفت: خطاطی این دو اثر نشان از تکامل دارد ولی خامی در تذهیب پیداست. میرعماد هم آثار پخته‌تر و کمال یافته‌تری از این اثر دارد.

امیرخانی خوشنویسی و ادبیات را وابسته یکدیگر دانست و افزود: برخی اوقات خطی که در کاغذ نقش می‌بندد به‌قدری حکیمانه و عمیق مشق شده که از مضامین شعر فراتر می‌رود به این معنا که شعر به واسطه خط معنای دوباره می‌یابد.

این مراسم با منقبت‌خوانی سید مصطفی سعیدی ادامه پیدا کرد و در پایان دو کتاب «چهل حدیث نبوی» به خط شاه‌محمود نیشابوری و «پندنامه لقمان حکیم» به خط میرعماد حسنی با حضور علی معلم دامغانی، مدیر فرهگستان هنر، توسط امیرخانی رونمایی شد.

شاه محمود نيشابوري از جمله خوشنويسان سده دهم هجري قمري است كه در دربار شاه اسماعيل صفوي و شاه طهماسب كتابت كرده است. او در محضر عبدي نيشابوري، خوشنويسي را آموخت و سپس به مشهد مهاجرت كرد و نزد شاه اسماعيل صفوي به كتابت پرداخت.

به گفته مورخاني كه شاه محمود نيشابوري را كريم‌النفس و درويش‌خصائل و در خط و شعر متبحر دانسته‌اند، او در هنگامه جنگ چالدران توسط شاه اسماعيل صفوي در فضايي امن همراه با كمال‌الدين بهزاد پنهان شد و شاه اسماعيل پس از شكست، خود به ديدار اين دو هنرمند برجسته رفت.

همچنين گفته مي شود، شاه محمود نيشابوري از بزرگان خط نستعليق است و نخستين قرآن نستعليق به قلم او كتابت شده است. از جمله آثاري كه از اين هنرمند خوشنويس در موزه ملك به يادگار مانده، می‌توان به ديوان خواجه حافظ شيرازي اشاره كرد كه در سال‌هاي پاياني عمر اين هنرمند كتابت شده است. كتابچه «اسماء الهي» از او در اين موزه به ثبت رسيده است.

میرعماد، سرآمد هنر خوشنویسی ایرانی و یکی از بزرگ‌‌ترین خوشنویسان در خط نستعلیق است. خط میرعماد در زمان حیات او نه تنها در ایران و دربار صفوی بلکه در دربار گورکانیان هند و پادشاهان عثمانی نیز آوازه‌ای بلند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها