شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
حبیبی کسبی: آثار برگزیده جشنواره فراگیر می‌شوند

محمود حبیبی کسبی، شاعر و نفر نخست بخش شعر سنتی چهارمین جشنواره شعر فجر، معتقد است آثاری که در جشنواره به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند در جریان شعری جامعه به‌شدت فراگیر شده و شاعران به‌ویژه شاعران جوان و جریان شعری کشور از آن متاثر می‌شوند._

حبیبی کسبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره سروده‌هایی که در چهارمین جشنواره شعر فجر شرکت داده است توضیح داد: حدود 20 قطعه شعر را که بخشی از آن‌ها متعلق به «من‌شور»، نخستین مجموعه شعر من بود و بخش دیگر از مجموعه شعر دومم با عنوان «دساتیر» انتخاب شده بود، برای شرکت در چهارمین جشنواره شعر فجر برگزیدم.

وی با اشاره به این که این شعرها در قالب‌های غزل، مثنوی و مسمط سروده شده‌اند اظهار داشت: از دیگاه خودم این سروده‌ها با شکل غالب شعر جوان امروز متمایز است. در جریان فراگیر شعر امروز به ویژه در بخش کلاسیک شعر بیشتر به سمت مادی‌گرایی رفته است.

این شاعر ادامه داد: در شعرهایم سعی داشتم از مادی‌گرایی دوری کنم و از جریان شعری که دچار روزمرگی شده است فاصله بگیرم. این سروده‌ها بیشتر به مضامین مذهبی، توحیدی و معرفتی پرداخته‌اند.

وی درباره جشنواره شعر فجر و تاثیر‌هایی که می‌تواند بر جریان شعر داشته باشد تشریح کرد: جشنواره شعر به همان میزان که می‌تواند جریانی سازنده و بالنده باشد، به همان نسبت نیز اگر موازین آن رعایت نشود، مخرب خواهد بود؛ چراکه شعرهایی که در بزرگ‌ترین و فراگیرترین جشنواره شعر کشور به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند، فراگیر می‌شوند و شاعران و جریان شعری کشور از آن متاثر می‌شود.

حبیبی کسبی تاکید کرد: اگر شعرهایی که در این جشنواره به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند متمایز باشند، جریان شعری کشور به سمت متعالی سوق می‌یابد. از سوی دیگر چنین جشنواره‌ای نباید رنگ‌ و بوی سیاسی به خود بگیرد و تمامی جریان‌های فکری را در سیطره خود قرار دهد.

وی حضور طیف وسیع شاعران را از نظر سلیقه‌ای و اندیشه‌ای در چنین جشنواره‌ای مثبت ارزیابی کرد و افزود: اگر این اتفاق رخ دهد جشنواره فراگیرتر می‌شود و با اقبال بیشتری از سوی شاعران مواجه مي‌شود. 

این شاعر در پایان به اقدامات و حرکت‌های جشنواره شعر فجر طی چهار سال برپایی آن اشاره و تصریح کرد: امسال با توجه به رقابتی برگزارشدن جشنواره و شعرمحور بودن آن، تصمیم به شرکت در جشنواره گرفتم. حرکت‌هایی که در جشنواره ایجاد شده حرکت‌های مثبت و درخوری است؛ اما باید شاهد تلاش‌های گسترده‌تری در این زمینه از سوی مسوولان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط