پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
شکارسری: تخیل مهم‌ترین عنصر سروده‌های سعدآبادی است

حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد در نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «دالان حاج‌مختار پلاک ۹» سروده مجید سعدآبادی، تخیل را مهم‌ترین ویژگی سروده‌های شاعر آن دانست که توانسته توسط این عنصر، به تعادل میان فرم و محتوا دست یابد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عصر دیروز(16 دی) نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «دالان حاج مختار پلاک 9» سروده مجید سعدآبادی با حضور منتقدان و علاقه‌مندان حوزه شعر برگزار شد. در ابتدای این نشست سعدآبادی به قرائت چند قطعه شعر از این مجموعه پرداخت.

شکارسری، نخستین منتقد نشست به توضیح حرکت طبیعی و تجربه شده شعر پرداخت و اظهار داشت: این حرکت نوعی فاصله گیری از محوری ترین اصل زیبایی شناسی شعر و هنر سنتی شعر است که متکی بر تقارن، توازن و فخامت زبانی است. بر همین اساس ما نیما یوشیج را به عنوان فردی که حرکت شعر را نظام‌مند آغاز کرد می‌شناسیم. پس از او نیز احمد شاملو و دیگران نیز در محورهای زیبایی‌شناسی شعر حرکت‌هایی صورت دادند.

وی با تاکید بر حرکت فرمی به عنوان حرکتی که از محورهای زیبایی‌شناسی در شعر صورت می‌گیرد، گفت: بی‌تردید چنین حرکتی محتوایی نیز هست. گاه این دو با هم همراه و قرین بوده‌اند و گاه این چنین نبوده است، اما مجموع این حرکت‌ها به شعر امروز رسید.

این شاعر از تخیل به عنوان اصلی‌ترین ویژگی سروده‌های سعدآبادی یاد و تصریح کرد: در این سروده‌ها صور خیال عرصه را برای توجه به فرم‌هایی که متکی بر آرایه‌های موسیقایی اند تنگ کرده و تمام تکنیک‌ها را تحت سلطه خود درآورده است.

وی تشخیص و حسن تعلیل را پرشمارترین تکنیک‌های سعدآبادی خواند و شاعر را به شدت دلبسته و وابسته آن‌ها دانست.

شکارسری تشریح کرد: غلظت تخیل شاعرانه در این شعرها به اندازه‌ای است که غیر از شعرهایی با درون‌مایه مذهبی و یا شعرهایی که ارجاعات ویژه سیاسی یا اجتماعی دارند، دیگر شعرها ما را به هیچ جا ارجاع نمی‌دهند و فضای ایجادشده، در خودش متوقف است.

وی از مذهب، نمایش حس نوستالژیک، مرگ‌اندیشی یا مرگ‌آگاهی، توجه به عشق و عشق‌های بربادرفته به عنوان مهم‌ترین دورن‌مایه‌های شعر سعدآبادی یاد کرد و ازسوی دیگر شاعر را در رسیدن به تعادل میان فرم و محتوا توسط عنصر تخیل توانا و موفق خواند. اما این تخیل را رام نشده و زبان شاعر را تربیت نشده دانست.

منتقد این نشست در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: گنگی برخی از شعرها یکی از معضلات این مجموعه است. گویی شاعر بی‌نهایت به لحظه سرایش شعر احترام گذاشته و وفادار بوده است به گونه‌ای که نه تنها هیچ ردی از ویرایش نهایی دیده نمی‌شود بلکه تلاش کرده این حالت را حفظ کند.

وی به پایان‌بندی شعر اشاره و تصریح کرد: پایان‌بندی عجیب و غیرمنتظره برخی از شعرها و وام گرفتن از این شیوه پایان‌بندی که ویژه داستان‌نویسی است، از جمله مشکلات ساختاری شعر سعدآبادی است که با ویرایش می‌توانست بسیاری از آن‌ها را رفع کند.

در بخش دیگری از این نشست اکبر میرجعفری، به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاکید بر این نکته که منتقد نیست؛ چراکه هنوز اصول نقد را به معنای واقعی آن نمی‌داند، اظهار داشت: سروده‌های این مجموعه برایم بسیار دلنشین بود. این شعرها به نوعی بازگشت به کودکی‌اند. اما همانطور که گفته شد، پایان غیر معمول برخی از سروده‌ها به جذابیت این شعرها لطمه می‌زند.

وی از تخیل و رویای به کارگرفته شده در این سروده‌ها به عنوان عنصری برای برقراری ارتباط با شعرها یاد کرد و گفت: گاه در برخی از این سروده‌ها اگر از نگاه کودکانه فاصله بگیریم، معمای شعرها را دیرتر درک می‌کنیم.

این منتقد، شاعر مجموعه «دالان حاج مختار پلاک 9» را شاعری با تجربه زیاد زندگی دانست و تخیل را عامل پیش‌برنده شعرهای او خواند و توضیح داد: تخیل در این شعرها بقیه صناعات ادبی چون تشبیه و تشخیص را با خود همراه آورده است. از سوی دیگر ردپای هیچ شاعری در شعرهای سعدآبادی دیده نمی‌شود.

وی در پایان افزود: شعرهای این مجموعه روایی‌اند و شاعر از منطق روایی بهره بسیار گرفته است. 

نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «دالان حاج مختار پلاک 9» سروده مجید سعدآبادی عصر چهارشنبه(16 دی) از ساعت 16 و 30 دقيقه تا 18 و 30 دقیقه با حضور حمیدرضا شکارسری و اکبر میرجعفری منتقدان نشست و علاقه‌مندان حوزه شعر در محل سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 برگزار ‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط