پنجشنبه ۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
بیست‌‌وچهارمین شب شعر عاشورا برگزار می‌شود

احد ده‌بزرگی، شاعر و دبیر ستاد برگزاری شب‌های شعر عاشورا در استان فارس از برگزاری بیست‌ و چهارمین شب شعر عاشورا در روزهای هفتم و هشتم بهمن با موضوع «شبیه مادر» خبر داد./

ده‌بزرگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح موضوع شب شعر امسال گفت: موضوع شب شعر امسال به ارتباط حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) اختصاص دارد و شاعران از سراسر کشور می‌توانند در این شب شعر شرکت کنند.

وی به حضور شاعران دانش‌آموز، طلبه و دانشجو در این شب شعر اشاره کرد و اظهار داشت: شاعران و نغمه سرایان عاشورایی باید برداشت‌های معرفتی خویش را از ارتباط مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت امام حسین(ع) در قالب یک اثر خلاق ارائه کنند. 

ده‌بزرگی به ارائه توضیحی درباره پیشینه برگزاری شب شعر عاشورا پرداخت و گفت: شب‌های شعر عاشورا از جمله پایدارترین حرکت‌های ادبیات دینی در ایران است که از ۱۳۶۴ تاکنون آغاز شده و هر سال در شیراز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شب شعر عاشورا به پیشنهاد جمعیت اتحاد حسینی در شیراز از سوی عبدالحسین فرهنگ به مرحوم حسین فرهنگ پیشنهاد داده می‌شود و در ادامه اعضای انجمن ادبی حافظ و سپس انجمن ادبی شاعران انقلاب اسلامی به آن می‌پیوندند. 

این شاعر با یادآوری این نکته که تاکنون ۲۳ دوره از این شب‌های شعر در شیراز برگزار شده افزود: شب شعر عاشورا در حال حاضر به صورت کاملا مردمی و حمایت مالی خانواده مرحوم حاج حسین فرهنگ  برگزار می‌شود.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورا درباره موضوع‌های شعری این مراسم تشریح کرد: پس از برنامه‌های دو سال اول تمامی شب‌های شعر عاشورا به صورت موضوعی برگزار شده است. هر سال در پایان مراسم، موضوع سال بعد اعلام می‌شود. در طول سال نیز کتاب‌هایی به صورت پیش کنگره آن موضوع از حوزه‌های معرفتی و ادبی برای شاعران معرفی می‌شود.

وی به عنوان موضعی شب‌های شعر سال‌های پیش اشاره و تصریح کرد: حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، حضرت مسلم بن عقیل(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و حبیب بن مظاهر، حضرت رقیه(س)،حضرت عبدالله بن الحسن(ع) و حربن یزید ریاحی، غروب عاشورا، اربعین، فرزندان حضرت زینب(ع) وارتباط حضرت پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام حسین(ع) از جمله موضوع‌های شب‌های شعر سال‌های پیش بوده است.

این شاعر از انتشار مجموعه شعر برگزیده شب شعر عاشورا در هر سال و پس از برگزاری این مراسم خبر داد که با عنوان «شب شعر عاشورا» منتشر می‌شود. تاکنون 23 عنوان از این کتاب‌ها توسط ستاد برگزاری شب‌های شعر عاشورا منتشر شده است.

وی یادآور شد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ستاد برگزاری بیست و چهارمین شب شعر عاشورا تا دهم دی‌ماه جاری است. این مراسم هفتم و هشتم بهمن برابر با ۱۰ و ۱۱ماه صفر در سالن شهید دستغیب شیراز برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مراسم محدودیتی از لحاظ تعداد اثر، فرم و قالب‌های ادبی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط